2x per week maaien.
Afgemaaide gras laten liggen.
Regelmatig bemesten ( 1 x per maand)
Niet te kort maaien.
Bij droog weer, niet te snel gaan sproeien.
Iedere winter kalk strooien.
Bij extreem droog weer, een enkele keer het gazon heel nat maken, dit is veel beter dan iedere dag een beetje sproeien.
En natuurlijk zorgen voor zo veel mogelijk zonlicht op je gazon.

Toegevoegd na 9 uur:
Verticuteren is vrijwel nooit nodig, omdat de meeste problemen te maken hebben met te weinig mesten en je dus het probleem zelf op kan lossen met voldoende te mesten.
Ook bijzaaien is bijna altijd niet nodig!!
Een kale plek mag zo groot zijn als je hand, die groeit na het mesten helemaal weer dicht.
Alleen op zeer slechte gazons waar de grond door veel belopen te zijn erg vast is geworden, heeft verticuteren zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer het gras weinig zonlicht krijgt moet je het ook wel verticuteren omdat daar meestal mos groeit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een verkeerde manier van denken, wel heel begrijpelijk hoor, kijk mos kan niet tegen stikstof, dan verbrand het dus gaat het dood, maar stikstof zit in gazon mest.
Of wel, als de stikstof in de grond op raakt, kan mos zich gaan ontwikkelen, zeker als de schaduw ook nog van de bomen komt, want de bomen halen ook stikstof uit de grond om te groeien, dan is er voor het gras te weinig over en juist dan wordt het weer gunstig voor mos.
Mos betekent altijd te weinig stikstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke weer wat geleerd :)

Andere antwoorden (4)

wij gooien er altijd kalk en koemest korrels op werkt erg goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu (april) verticuteren, dan kalk en mest erop. Eventueel kale plekken bijzaaien, sproeien (als het lang niet geregend heeft) en twee keer in de week maaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij laten in het voorjaar altijd 4 dingen gebeuren voor een nette grasmat: Eerst maaien we het gras, zodat de volgende stappen makkelijker zijn. Vervolgens nemen we een spade (Graskanten spa is het mooiste) en steken we de randen allemaal af. Als je geen afbakening rondom het gras hebt, kan je eventueel een lijntje strak spannen om een rechte lijn te krijgen, indien gewenst. Steek nu de rand van het gras af en trek alles buiten het gazon weg. Zo hou je het gras op een plek en voorkom je dat het de rest van de tuin overneemt. Daarna wordt het gras geverticuteerd en uiteindelijk bemest. Zo is het gazon klaar voor het voorjaar om in de zomer een mooie dichte mat te hebben waar je van kan genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gras verticuteren en een goede voorbereiding en juiste bemesting. Lees de bron voor gouden tips.