Van waar komen die witte pluisjes die elk jaar in april rondvliegen?

Soms is het net of het sneeuwt. Ze vliegen in je neus en mond en blijven hangen in elk spinnenweb, heel vervelend. Soms zie ik ze in andere gemeenten ook. Zijn het zaadjes van een struik of boom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.5K

Het beste antwoord

Hallo,dit gaat over de populier:
Er zijn verschillende soorten populieren maar de bekendste is de lange hoge populier die we dikwijls langs kanalen zien staan. De populier is een zomergroene loofboom, waarvan de bladeren jaarlijks afvallen. Hij groeit snel en kan ook heel hoog (tot 40 m) worden. De maximale leeftijd voor een populier is ± 200 jaar. Voor een goede groei heeft deze boom veel licht nodig, hij verdraagt slecht schaduw.

De bladeren lijken op een schoppen-aas en staan verspreid en niet tegen over elkaar. In de herfst kleuren ze goudgeel tot geel. In de wind maken ze lawaai. De naam populier is trouwens afgeleid van het Griekse woord “paipolos” dat “trillen” betekent. De boom heet zo omwille van zijn blaadjes die bij het geringste zuchtje wind bewegen.

Populieren bloeien in maart als er nog geen bladeren aan de bomen zitten. Ze hebben lange rode hangende katjes. Eind maart is de grond onder populieren bedekt door afgevallen katjes. Tegen het einde van de zomer verspreiden ze hun zaadjes. Rond die zaadjes zit een donzig pluis dat door de wind wordt meegevoerd. Soms hangen er zoveel pluisjes rond een boom dat het wel lijkt alsof het sneeuwt! Mensen kunnen hier allergisch voor zijn.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van een boom, welke weet ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ver was ik ook al gekomen.
soms van bloeiend gras of paardebloemen.
Maar er zijn zo veel pluisjes van bloeiende bomen
en planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van paardenbloemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest voorkomende zijn de wilgen en populieren pluisjes, waarvan de populieren wel de meeste overlast geven.
Zijn de wegen vol gewaait met deze pluizen, dan is dat zeer brandgevaarlijk!
Maar er zijn ook pluisjes van de moerasandijvie, wilgenroosje, distels en nog wat meer soorten kruidachtige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paardebloemen!