Hoeveel % van kikkerdril groeit uit tot resp kikkervisjes en kikkers?

Heb een oude vijver in de tuin die helemaal vol zit met kikkerdril denk wel 3000+ eitjes. Zitten iets van 10 grote kikkers die verantwoordelijk zijn. Vraag me af of ik mij zorgen moet maken om het potentiele gekwaak dat deze kikkers gaan produceren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
11K

Antwoorden (3)

In de natuur zou er maar een heel klein percentage uitgroeien tot volwassen kikkers. Dat is ook de reden dat er zoveel eitjes geproduceerd worden door kikkers. In feite kan je aan het aantal eitjes al een redelijke inschatting maken van het aantal nakomelingen dat volwassen wordt.

Ik denk dat nog geen 1% van de kikkers het normaal red.

In een vijver is de situatie wel anders. Er zijn weinig of minder vijanden en er zullen meer kikkers ook uitgroeien. Voedselschaarste zal wel een rol spelen denk ik.

Wat je het beste kunt doen zijn de kikkervisjes of kikkertjes vangen en uitzetten in een sloot. En je kunt eventueel ook wat volwassen kikkers wegvangen. 10 kikkers in een vijver is best veel, of heb je een enorme plas in de tuin liggen?

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Een toelichting op het verplaatsen:

Kikkers (salamanders en padden) zijn beschermde dieren en mogen eigenlijk niet gevangen en verplaatst worden volgens de faunawet. Hier zijn hele discussies over te vinden op het internet of dit ook geldt voor een tuinvijver. Wees voorzichtig met verplaatsen en raak de kikker(s) niet aan met je handen (of zorg dat je handen nat zijn). Schepnetje en een emmer water is het beste.

Toegevoegd na 10 minuten:
Samenvatting antwoord:

De overlevingskans hangt af van de hoeveelheid voedsel, kwaliteit water en hoeveelheid roofdieren in het habitat van de kikker.

In theorie: Als 10 kikkers 5000 eitjes produceren hoeven er maar gemiddeld 10 volwassen te worden om de soort te doen overleven (in theorie, want volwassen kikkers kunnen ook dood gaan vóór ze zelf nakomelingen krijgen). 10 kikkers op 5000 eitjes is 0,2%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verplaatsen van de kikkers heft geen enkele zin. Kikkers komen in het voorjaar altijd terug naar het water waarin ze geboren zijn, om te paren. Vandaar dus ook de vele overstekende kikkers in de lente! Verplaats je ze dan wandelen ze gewoon weer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hoeveelheid kikkers wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid voedsel, ze regelen dit dus zelf wel, 10 kikkers in een vijver is vrijwel niets!
Ik telde er in mijn vijver ooit 75 maar in de zomer zag ik vrijwel geen kikker.
Hoeveel % is moeilijk te zeggen, vorig jaar had ik net als dit jaar, de vijver vol met kikkerdril. Afgelopen week telde ik 19 kikkers, nou heb ik een behoorlijk grote vijver/kikkerpoel maar vorig jaar heb ik net als andere jaren een reiger bij de vijver gehad en toen waren een tijdlang de kikkers op. Er is altijd een soort natuurlijke selectie en de meeste kikkerdril overleefd de zomer niet.
Gisteravond zwommen er 2 wilde eenden in en die zijn ook gek op jonge kikkers.
Het is dus heel goed denkbaar dat er dit jaar wel kikkers zullen zijn maar dat toch de meeste dril wordt opgegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van af het moment van dril leggen zijn als allereerste de salamanders, vroeger wachtte deze tot de kikkervisjes uit kwamen, maar tegenwoordig, gaan ze al zitten plukken als het nog dril is.
De kleine watersalamander is de afgelopen 10 jaar enorm toegenomen, vooral door al de vijvers die er tegenwoordig zijn, zodat het allergrootste deel door de salamanders worden opgevreten.
Dan zijn er de libellenlarven, die prikken in de kikkervisjes, spuiten daar een stof in en zuigen hem daarna leeg.
Zo zijn er nog de bootsmannetjes en andere waterkevers en de larven hiervan.
Ook de vissen lusten heel graag kikkervisjes!
Maar een merel met een nest met jongen, haalt vaak bekken vol uit het water.
Dan komt het moment dat de kikkervisjes kikkertjes worden en het water uit gaan, opnieuw de vogels, maar ook de kikkers zelf, lusten nog wel een klein kikkertje, zo komt het dat er van de 1000 slechts 3 a 5 volwassen kikkers worden.
gelukkig maar, anders konden we niet meer in de tuin lopen zonder op kikkers te trappen.
Deze volwassen bruine kikkers kunnen NIET KWAKEN!
Dat doen de groene kikkers.
Het enigste geluid is een soortgeknor in de paartijd en vlak voor ze de winterslaap in gaan, wel kunnen ze gillen als een kat ze pakt
Komt bij dat bruine kikkers landkikkers zijn, die je nog maar amper zult zien, wel op een zwoele zomeravond net na de regen.
Dan huppelen ze door je tuin en eten vooral slakken, net als de padden.