Mijn perenboom is niet zelfbestuivend? Wat houd dat in?

Ik heb onlangs een perenboom gekocht waarop het kaartje staat dat het niet zelfbestuivend is. Krijgt de boom dan geen vruchten? Hoe dan wel? Heb er geen ervaring mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste
We hebben een perenboom nu al 3 jaar het eerste jaar stond die in een pot en ze hebben mij aangeraden om die in de grond te zetten en ook een raster gemaakt en taken geleid al de taken die naar of naar achter groeien te verwijderen de boom is een conference ik ook probeert zelf te bestuiven met een verfborstel over het bloemmetje te gaan maar niets van in huis gekomen de boom is geen zelf bestuiver

Antwoorden (3)

Volgens mij wil dit zeggen indien er geen andere perenboom in de buurt staat dat er dan geen bestuiving mogelijk is.

Toegevoegd na 48 minuten:
Zelfbestuivende perenbomen hoeven niet door een andere perenboom bestoven te worden om vrucht te dragen. Wel is het aantal vruchten dat hij draagt groter bij kruisbestuiving. Bij een zelfbestuivende perenboom speel je dus op zeker, je kan altijd nog een 2e perenboom plaatsen om kruisbestuiving te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moeten bijen ed het werk doen.Anders geen vrucht dus geen peren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kan dit ook zelf door met een kwast in de bloemen te gaan en van bloem naar bloem krijg je ook bestuiving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, juist niet - er moet stuifmeel van een andere specifieke soort bij komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ook dmv bijen ed en bedankt voor de duim is dat echt nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je toevoeging is wel helemaal fout, vandaar je minduimpje denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet helemaal, je moet alleen wel telkens naar een anders perenboom, maakt niet uit hoe ver weg die boom staat, alleen wordt het misschien een flinke wandeling als je een dorp verderop pas een andere perenboom vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zo zou het kunnen.
Wat je het beste kunt doen, is even op het web jouw boom opzoeken op een tuinsite of een site van een kweker. Meestal staat er dan bij: soort X, voor deze soort is soort Y een geschikte bestuiver, zoals hier: http://www.fruitbomen.net/bestuiving/peren/
Sommige niet-zelfbestuivers kunnen wel vrucht dragen , maar doorgaans is het verstandig er een boom bij te zetten van de juiste soort - een ander ras die in dezelfde tijd bloeit.
Maximale afstand tussen beide bomen is 100 meter - dus als je buren een geschikte soort peer hebben staan, dan is je probleem waarschijnlijk al opgelost, maar dat moet je dan wel even zeker weten (opletten of ze in dezelfde tijd bloeien en eventueel even vragen welke soort ze hebben staan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige juiste antwoord! +