Hoe voorkom ik ondergrondse uitlopers aan mijn zanddoorn?

Mijn vriendin heeft twee zanddoornstruiken (vaak ook duindoorn genoemd) in haar tuin, een mannelijke en een vrouwelijke.

Eén van deze twee struiken vormt ondergrondse uitlopers van drie tot vier meter lang. Die uitlopers groeien zo'n 10 cm onder de grond, en komen dan ergens boven in de vorm van een grote bundel takken die daar een nieuwe struik vormen. De uitloper gaat gewoon verder.

Op die manier gaat het grasveld kapot.

Wat kunnen we hiertegen doen?

En klopt het dat slechts één van beide geslachten die uitlopers produceert, of is dat toeval?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, ze wilde graag iets goeds doen door een zanddoorn te plaatsen: volgens haar is de plant bedreigd. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Het beste antwoord

Het is me niet bekend of dat alleen de mannetjes uitlopers maken.
Maar wat te doen: graaf een gleuf van 70 tot 80 cm. breed en plaats daar wortelscherm in .
dat is p.e.plaat op rol dat nooit kan verrotten en volkomen u.v. bestendig, hierdoor groeit zelfs geen bamboe.
Duindoorn is geen beschermde plant en ook niet bedreigd.Ze horen te groeien in de duinen op droge zandgrond en goed in de zon.
De besjes die er aankomen kan je eten en bevatten ongelooflijk veel vit. C.
Je kan er drank van maken , maar ook mengen door andere vruchten voor jam.
Probeer ze straks maar eens te proeven , de smaak is zeer sterk, vergeet je nooit meer!
In de loop van de winter gaan de besjes aan de struik gisten en vogels die er dan van eten worden stom dronken

Toegevoegd na 31 minuten:
Moet zijn :graaf een gleuf van 70 tot 80 cm. DIEP
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals we van je gewend zijn, een uiterst compleet en correct antwoord.

Andere antwoorden (1)

Uitlopers kun je niet voorkomen, hooguit blijven bestrijden: Steek ze zo kort mogelijk bij de plant af en ruim ze.
Dat de duindoorn een bedreigde heester zou zijn waag ik te betwijfelen. Ze worden gekweekt dus zijn ze volop beschikbaar. Misschien dat ze in de natuur steeds minder voorkomen, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt me op dat jij best wel wat weet van de natuur.
Ben je hovenier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mammoetbomen worden ook gekweekt - toch worden ze als bedreigd gezien. En volgens mij zijn er wel meer voorbeelden van.