zijn de grasbanen op sportvelden alleen voor het gezicht of heeft dit ook iets met de groei temaken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je de groene en mindergroene banen op een sportveld. Dit komt omdat tijdens het maaien, de nietafgemaaide grassprieten hebben de neiging naar voren te gaan staan.
Op de baan terug is dat dan net anders om.
Je kijkt dus bij de ene baan over de grassprieten(lichter)
en bij de baan terug meer tussen de grassprieten(donkerder)
Zo ontstaan er donkere en lichtere banen.
Bij sommige voedbalvelden (belangrijke wedstrijden)
maken ze er een hele kunst van, met soms ingewikkelde patronen.
Maar alles heeft dus te maken met het heen en weer maaien.
En dus niets met enige groei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je het antwoord helemaal compleet maakt door te vermelden dat dit soort werk dient te gebeuren met een vóórmaaier, want met een gewone motormaaier zoals we de in onze tuinen gebruiken en waar het maaiblad onder de machine zit, lukt dit niet.

Andere antwoorden (4)

Die banen zijn er gekomen doordat er achterop de grasmaaier van die rollen zitten, die het gras een beetje 'platmaken'. Doordat het gras in de ene baan de ene kant op gemaaid wordt, en in de volgende baan de andere kant op krijg je dat verschil. Het heeft dus totaal geen enkele functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gras wordt gemaaid met een kooimesmaaier. Deze maaier snijd het gras netjes af. Doordat de maaier in tegenovergestelde banen rijd krijg je een vleugrichting. Dit effect is wel mooi om te zien maar heeft voor de groei of het spel geen bijzondere betekenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 3e antwoord is het enige goede antwoord!
Ik heb namelijk zelf jaren kooimaaiers verkocht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wijze waarop het gras gemaaid wordt geeft de grasbanen aan, er wordt op zodanige wijze gemaaid dat het gras gelijkmatige kort gemaaid wordt.