Kan ik munt nu afharden en buitenzetten?

ik heb vandaag een kudde munt gekocht en buiten gezet.
heb het voor de nacht binnengehaald, maar kan de munt niet snel buiten blijven staan?
ik woon tamelijk dicht bij de kust, in z-h, en de planten staan eenhoog.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom geen roedel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een harem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie mijn muntencollectie.. nee muntcollectie bijna als onkruid; het komt altijd weer op als de zon weer schijnt, ik kan het wegknippen en bedelven met andere plantje, altijd komt er weer een vrolijke spriet munt tevoorschijn!
Mooi voor in de thee of als kruid. Vorig jaar heb ik een paar speciale muntsoorten weten te bemachtigen, o.a. de chocolademunt en de appelmunt. Als je belangstelling hebt (en ze komen weer met kracht op) wil ik je best wat stekjes geven.
Rieneke1
13 jaar geleden
bij nader inzien is het meer een kolonie ;) heidi, woon je bij mij in de buurt dan?
appelmunt klinkt goed! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Enschede, als het weer flinke planten zijn (nog even 2 maanden wachten) maak ik hoe dan ook stekken van.
Ik heb de appelmunt gekocht bij Esveld: http://www.esveld.nl/
erg leuke kruiden hebben ze daar, de allerlekkerste was de ananassalie (heeft de winter denk ik niet overleefd..)
Ook deze heeft ze, maar daar ben ik nooit geweest:
http://www.kwekerijmargriet.nl/
Leuk die gekke smaken! Voor de komende zomer wil ik graag de sinaasappelmunt bemachtigen.
Rieneke1
13 jaar geleden
ah, dan woon je te ver uit de buurt om even een stekje te halen.
bedankt voor de tips, leuk al die aparte smaakjes!

Het beste antwoord

De komende 5 a 6 dagen zijn de nachten nog erg koud, daarna gaat het volgens de vooruitzichten beter, eigenlijk moet je een nachttemperatuur hebben van min. 10 graden.
Deze muntplanten worden in warme kassen gekweekt.
En zet je ze straks buiten, pas dan op met de zon, heel vaak kunnen deze kasplanten totaal geen zon hebben en verbranden ze binnen een dag, wacht dus met buitenzetten tot een zonloze dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt ed, ik heb ze in gefilterd zonlicht gezet, en ze staan er kek bij :)
voorlopig haal ik die doetjes nog maar binnen voor de nacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes er mee en dan maar lekker thee drinken. :-)

Andere antwoorden (1)

Munt is winterhard. Het enige dat zou kunnen gebeuren is dat door de overgang van een beschermde (glas) omgeving naar buiten het uv-licht van de zon de bladeren doet verschrompelen. Daarom wordt over het algemeen aangeraden om planten op bewolkte dagen naar buiten te brengen. Veel plezier ermee. En een kudde munt had echt niet gehoeven: munt jongt heel graag :-). Tenzij u uitlopers oppot en weer doorverkoopt. Munt slaan uit munt :-)