Wat is de beste tijd om een buxushaagje te "knippen" en hoe vaak per jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Buxus groeit niet zo snel en is daardoor de ideale plant voor laagblijvende haagjes en voor het vormen van figuren, bollen, kegels en spiralen. Wanneer je nette en strakke hagen wilt hebben zul je de buxus minstens twee keren per jaar moeten snoeien. Buxus verdraagt snoeien zeer goed en vormt ook op de oude takken nieuwe zijscheuten. Snoei de buxus terug op het oude hout en je zult zien dat de haag een erg strak uiterlijk krijgt. Twee keer per jaar snoeien maakt dat de blaadjes wat kleiner terugkomen, maar wel in grote hoeveelheden. De buxus wordt voller, steviger en mooier doordat de afgesnoeide twijgen gaan vertakken.
Snoei je slechts één keer dan krijg je een losse, minder stevige plant die in de winter de sneeuwlaag niet kan dragen waardoor er takken uit de buxusbol of -haag kunnen afbreken.

Vanaf mei tot eind juni is het moment om buxus voor de eerste keer te snoeien. De tweede snoei kan dan best volgen vanaf half augustus tot oktober. In elk geval ruimschoots voor de winter zijn intrede doet, zodat de buxus zich nog voldoende kan herstellen. De nieuwe scheuten kunnen na deze laatste snoeibeurt voldoende verhouten voordat het begint te vriezen. Nieuwe scheuten met lichtgroen blad zullen last krijgen van vorstschade. Deze niet afgeharde scheuren zullen ook in het voorjaar geen knoppen vormen en ook niet uitlopen. Mochten deze scheuren wel ontstaan knip ze dan nog voor de winter invalt af.

Voor het snoeien van buxus wacht je het best op een bewolkte dag om verbrandingsverschijnselen te voorkomen. Enige dagen achter elkaar bewolkt weer is nog beter. Na het snoeien van jouw buxushaag hebben de takjes en de bladeren open wondjes waarlangs bij warm weer veel water kan verdampen. De bovenste bladeren drogen dan uit en kleuren geelbruin en verdorren wat de buxus een stuk minder mooi maakt. Aangezien buxus niet zo snel groeit, zal het een heel tijdje duren voor de haag weer mooi is.
De beschadigde bladeren zullen na enkele weken afvallen waardoor je na enige tijd op een haag met kale toppen kijkt. Het oogt niet mooi, maar voor de buxus zelf kan het geen kwaad en na enkele weken zullen nieuwe frisgroene scheutjes en bladeren te voorschijn komen. Voorkomen van verbranding is echter beter dan wachten op jong blad.

Meer info op onderstaande website.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanaf eind mei tot eind juni is het ideale moment om jouw buxussen te snoeien. De tweede scheerbeurt kan dan best volgen vanaf half augustus tot halfweg september. In elk geval ruimschoots vooraleer de winter zijn intrede doet, zodat de buxus zich nog voldoende kan herstellen. Daarenboven krijgen de nieuwe scheutjes die na deze laatste snoeibeurt worden gevormd de tijd om zich voldoende te verhouten vooraleer het begint te vriezen. Kruidachtige jonge takjes zullen bij de eerste vorst bevriezen wat geen fraai winterzicht biedt.

Voor het snoeien van buxus wacht je het best op een bewolkte dag om verbrandingsverschijnselen te voorkomen. Na het snoeien van jouw buxushaag hebben de takjes en de bladeren open wondjes waarlangs bij warm weer veel water kan verdampen. De bovenste bladeren drogen dan uit en kleuren geelbruin en verdorren wat de buxus een stuk minder mooi maakt. Aangezien buxus niet zo snel groeit zal het een heel tijdje duren vooraleer de haag terug mooi is.

http://www.tuinadvies.nl/buxus_snoeien_buxushaag_scheren.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is het nu de tijd voor. Gebruik een scherpe snoeischaar om beschadigingen te voorkomen. Ook niet knippen in de volle zon want een Buxus kan heel snel verbranden.
Je knipt hem ca. 2x per jaar en de 2de keer is in aug. of sept.
Als dan de zon te heet is snoei hem dan in de avond om brandschade te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf mei tot juni de eerste snoei beurt geven en dan vanaf half augustus tot oktober de tweede snoeibeurt geven. niet in de zomer doen!en niet in de winter!