Waarom zijn er zo weinig gele krokussen?

Genoeg paars en wit, maar zeer weinig gele.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.9K
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je in de grond hebt gestopt.

Het beste antwoord

Ze zijn er wel maar ze worden heel snel door de vogels opgegeten. Ik had net zoveel paarse als gele, maar heel snel werden die gele krokussen dus aangevreten en een dag later zag je gewoon geen gele blaadjes meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, klopt is een bekend verhaal op de een of andere manier moeten de gele krokussen het ontgelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je en ja, 't is een raar iets, maar de paarse blijven prachtig staan en de gele worden "aangevallen" en opgevreten (net als m'n winter akonieten trouwens - ook geel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog witte krokussen en heel gek ook nog alle winterakoniet en die zijn toch ook helemaal geel, zo vreemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O, ja er gaat een verhaal rond dat er in gele krokussen veel vitamine a zou zitten, geen idee of dat klopt. Nog veel gekker is het dat alleen mussen dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jee, dat had ik nog nooit gehoord, vitamine A in de krokus. Weet je zeker dat het alleen mussen zijn die ze eten, ik heb hier heel veel koolmeesjes en pimpelmeesjes, maar eigenlijk geen mussen. Vanmiddag nog, vlogen ze allemaal weg van rondom de vijvers toen ik aan kwam lopen (zeker een stuk of 8)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stukje gevonden, Ook de krokussen in alle kleuren vind je in tuintjes of in het gazon. Weet je dat de mussen de gele krokussen heel vaak geheel kapot pikken? De andere kleuren laten ze onaangeroerd, waarom weten we niet. http://www.nieuwsuitdorst.nl/feb09/feb09_09.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog een stukje, echt de mussen krijgen de schuld ;)"
Men zegt dat gele crocussen een stof bevatten die de vruchtbaarheid verhoogt. Of dat waar is weten wij niet, maar het is wel een feit dat een troep mussen in de mooie gemeente-aanplantingen van krokussen specifiek de gele er tussen uit halen en er soms om vechten. http://kinderenwebhotel.be.previewmysite.com/WO_natuur/huismussen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk dat je dat allemaal opgezocht hebt, dank je wel ;-)
zo leer je weer een heleboel bij. Maar........ik zie toch geen musjes bij mij...???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien hebben jou mussen nog een carnavals pak aan met grijze en zwarte petjes ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahaha, nou, ik herken m'n vogeltjes wel hoor in de tuin. Het was ons juist opgevallen dat er de laatste jaren nauwelijks nog mussen rondom huis en tuin zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij barst het van de mussen, goed voeren doet wonderen. Maar ook Koolmezen, pimpels, roodborstjes, boomklevers, boomkruipers, spechten, vlaamse gaaien enz.
Ik woon in een natuurgebied, dus vogeltjes genoeg he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk hè, bij ons zijn er ook nog de roodborstjes, de spechten, vlaamsegaaien, eksters, duiven en kraaien en als 't slecht weer is zie je de meeuwen boven land
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier geen Meeuwen maar Ganzen, ik woon in Drenthe!
Voor nu, welterusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie altijd merels bezig met de gele krokussen, ik dacht (en denk) altijd dat die gele krokussen een voederreflex opwekken, dat ze ogen als de bekkies van jonge vogels die gevoerd moeten worden.

Andere antwoorden (1)

Heel vroeger waren er niet zo veel soorten crocussen dan tegenwoordig, maar het allermeeste zag je de gele crocussen, altijd de zelfde soort.
In de tijd dat de gele crocussen begonnen te bloeien, hadden de mussen in het vroege voorjaar, een of ander te kort en vonden dat in de gele crocussen.
Zodra de kleur zichtbaar werd, pikten ze alle bloemetjes er uit en vraten ze voor een deel op.
Stokjes er om heen en daar zwart garen over spannen hielp goed, maar meestal was je te laat.
Pas jaren later kwamen de botanische crocussen in opgang, deze bloeide een paar weken eerder en daar hadden de mussen geen interesse in.
Inmiddels zijn er heel veel soorten crocussen in de handel gekomen en zijn er aanzienlijk minder gele crocussen dan vroeger, trouwens ook veel minder mussen.