Wat voor soort boompje in de rotstuin in combinatie met varens.?

Hallo.

Ik ben nieuw op deze site. Mijn naam is Ap en ik woon in Hoek van Holland.
Ik heb daar een redelijke tuin waar ik een rotstuin van wil maken. De bodem bestaat vooral uit zand. Er is een gedeelte met veel schaduw van de schutting daar staan varens die het goed doen. Bij die varens wil ik graag een boompje van ongeveer 2 m. hoog. Wat voor soort boompje kan ik combineren met varens voor in de rotstuin.? Zelf dacht ik aan een langzaam groeiende pinus soort kan zoiets in combinatie met varens.?

Mvg. Ap.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben ook benieuwd wat Eddijst adviseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ho even jongens ik ben met vakantie!
Maar vooruit maar. In japanse tuinen waar ook veel varens staan zie je meestal tussen de varens , japanse esdoorn.
Het is de Acer palmatum. (veel soorten )
De laatste jaren zijn hier erg veel nieuwe soorten bij gekomen die werkelijk schitterend zijn wat bladvorm betreft, maar ook kleur en groeiwijze en zelfs mooie gekleurde takken in de winter! Deze soorten moeten wel uit de wind en tocht staan en op een halfbeschaduwde plaats en niet te droog. Je kan ook kiezen voor dwergconiferen maar deze moeten allemaal in de volle zon, er zijn wel enige uitzonderingen, zoas de dwerg-Larix en de dwerg-Tsuga, maar deze worden geen 2 m. hoog.
Maar ook hier komen ieder jaar nog nieuwe soorten bij, dus wie weet?
In de coniferen zijn zeker wel duizend soorten.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Japanse Esdoorn. Altijd voor deze Esdoorn's een ruim plantgat maken en deze vullen met een goede potgrond, vooral in het begin voldoende water geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo.
Bedankt voor de reacties.
Een Japanse Esdoorn leek mij ook een optie alleen vindt ik het mooier als die in de buurt van water staat en dat is hier niet het geval. Mijn bedoeling is om de varens te combineren met een boompje zoals het ook in de natuur voorkomt. Ook moeten er nog wat bloeiende bodembedekkers bijkomen zoals bijvoorbeeld heide of iets dergelijks als het maar bloeit in de zomermaanden en het boompje het liefst groen blijvend in de winter. Daarom dacht ik aan een pinus soort die blijven groen en staan in de natuur ook tussen de varens dacht ik. Naar de boomvarens zalik zeker even gaan kijken das ook een mooie oplossing. Mvg. Ap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allen bedankt voor de reacties.
Ben er nog niet helemaal uit wat het wordt ik zal de opties hier aangegeven zeker even goed bekijken. Mvg. Ap.

Het beste antwoord

Je zou voor een boom typisch voor zandgronden kunnen gaan, de jeneverbes (http://www.waterwereld.nu/jeneverbes.php)

Een andere optie is natuurlijk het een echte varenhoek te maken, en er boomvarens bij te planten.http://www.boomvaren.be/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan zeker - ik zou dan een larix nemen - die is heel decoratief, verliest zijn naalden na een totaal goudkleurige herfstversiering, en in het voorjaar loopt hij weer ongelooflijk knalgroen uit.
Of een treurberk - die blijft laag, heeft natuurlijk ook die prachtige herfskleuren, en ik vind die witte stammetjes tegen een schutting ook heel mooi.
Bovendien zie je in de natuur heel vaak berken waar ook varens groeien - bijv. in het Lakedistrict en in Wales.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben zelf een Hibiscus met witte bloemen in de rotstuin. Hij is een beetje rond gesnoeid dus ook in de winter is het een decoratief geheel
Ook leuk een Salix (Katjes) op stam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gaan voor een japanse esdoorn (Acer japonicum).
Is heel decoratief, wordt niet al te groot (zoals berk en larix, waardoor je binnen korte tijd niks meer ziet en er nauwelijks iets meer groeit in je tuin, zeker in het geval van de berk)
Er zijn honderden variëteiten in vele kleuren beschikbaar.
Zorg na aanplant van de acer voor dagelijkse bewatering tot zeker 2 a 3 maanden na de aanplant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord perongeluk bij de ractie bij de vraag geplaatst. Zie daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1 omdat je ook goede adviezen geeft tijdens de vakantie.
Fijne vakantie!
ik zou er een jeneverbes neerzetten komt goed uit in de zandgrond en is niet zoutgevoelig. zal het ook goed doen met zeewind wat je in hvh geregeld zal hebben.