Welke plant/struik kan goed naast de voordeur op de plaats van een vuurdoornstruik komen te staan?

Plaats in de ochtendzon en in de middag schaduw. Naast de struik is het huis van de buren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.2K

Het beste antwoord

Plant een rozenstruik. Hadden wij vroeger naast de voordeur staan, en ik denk er nog met heimwee aan terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De klassiek conifeer doet het goed onder de door u genoemde omstandigheden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Copy van mijn voortuin?
Zet er een Taxus bocata. Mooie dikke conifeer die niet te breed wordt en goed in de schaduw kan staan. Goede afscheiding met de buren. Zullen zij ook fijner vinden dan die eeuwig prikkende vuurdoorn, die je altijd maar weer moet snoeien.
Ivana
13 jaar geleden
De stokroos (Alcea rosea, synoniem: Althaea rosea) is een tweejarige plant uit de kaasjeskruidfamilie (Malvaceae). De plant komt oorspronkelijk uit Turkije of Palestina en is in de 16e eeuw naar Europa geïmporteerd. De plant doet het goed in een landelijke- en stedelijke omgeving en bestaat in zeer veel verschillende kleurvarianten. Er zijn enkele en dubbele stokrozen.

De soort groeit het beste op vrij arme kleigrond, maar de donkere varianten doen het ook goed op zanderige gronden. De stokroos gedijt het best op een luwe, warme en niet te vochtige plaats. Een bekende plaats is een muur of schutting op het zuiden, want de plant houdt van zon. Bij droog weer moet de plant extra water hebben, anders verdrogen de bloemen en rijpen de zaden voortijdig.

De plant bloeit in de zomer van juni tot augustus met lange bloemstengels van 1-1,5 m hoog, maar de plant kan ook veel hoger worden (tot zo'n 3 meter). Tijdens de bloei trekt de plant bijen en hommels aan. De stokroos heeft splitvruchten, waarin de 7-8 mm grote zaden zitten. Opkweken van stokrozen kan door middel van zaad, dat aan het einde van de zomer rijp is en direct gezaaid kan worden. Zaaien kan ook in de opvolgende lente. Als het zaad rijp is barsten de splitvruchten vanzelf open. De stokroos kan ook zichzelf uitzaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel populair zijn aan het worden, de Viburnum tinus.
Hij staat momenteel al volop te bloeien met witte of roze bloemschermen, bloeit vaak ook in de herfst!
De struik is wintergroen, groeit in de zon en de schaduw, is gemakkelijk te snoeien, stelt weinig eisen aan de grond.
Hoog tot 1.75 m. maar er zijn tegenwoordig ook lagere soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van de buxus, die je in enkele jaren tijd in een vorm kunt snoeien die je zelf het mooiste vind.