Zoek een snelgroeiende, groenblijvende struik

Geen conniferen, bamboe of rhodondendron maar liefst een inheemse soort, die flink groeit tegen de inkijk vanaf een dijk. Nu staat er een gigantisch bramenwoud....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
17.3K

Het beste antwoord

Je zou ook een winterjasmijn kunnen kiezen. Deze zal wel aan een rekje moeten, en echt groen blijft hij ook niet, maar van december tot eind januari heb je wel bloemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan zoek je Wintergroene hagen :)

Hier is een lijstje ervan:

Ligustrum ovalifolium - Grootbladige Liguster
Halfgroenblijvende, opgaande struik met redelijk groot blad, tot 7 cm lang. Hij wordt veel als haagplant gebruikt omwille van snelle groei, maar ook als solitair of achtergrondstruik oogt hij goed met de geurende witte bloempluimen en zwarte vruchten die blijven in de winter. Ook als bolletje op stam leuk voor pot of perk

Photinia fraseri 'Red Robin' - Glansmispel
Groenblijvende sierstruik, mooi als solitair en terecht een 'hype' onder de groenblijvende hagen met de rood uitlopende twijgen (foto 4) die lang mooi rood blijven, ook als het blad al groot is. Ouder blad is glimmend donkergroen. Het blad behoudt zijn rode kleur langer als hij vaak wordt geschoren. De overjarige takken krijgen brede witte bloemtrossen. Photinia verdraagt licht zure grond.

Elaeagnus ebbingei - Olijfwilg
Wintergroene struik met decoratief blinkend blad, onderaan zilverwit behaard. Aanvankelijk bruine, later grijze twijgen. Zoetgeurende bloempjes in de vroege lente. Een snelgroeiende struik, goed voor vakbeplanting in de grotere tuin of als haag. Groeit in iedere tuingrond.

Prunus laurocerasus 'Caucasica' - Laurierkers
Sterkgroeiende wintergroene struik, breed opgaand, vaak gebruikt voor hogere heggen. 'Caucasica heeft een iets smallere groeiwijze dan 'Rotundifolia' en een donkerder blad. Hij heeft een donkergroen glimmend, lang blad en bloeit met witte pluimen in mei. Later verschijnen de rode bessen.

Prunus laurocerasus 'Rotundifolia' - Laurierkers
Wintergroene, zeer algemeen voorkomende laurierkers, ook wel paplaurier genoemd. Zeer frequent gekozen als brede en hoge haag met gezond rond blad. Plant hem eens als solitairstruik; mooi contrast vormen de gitzwarte takken met het heldergroene blad.

Prunus lusitanica 'Angustifolia' - Portugese laurier
Sierlijk alternatief voor de klassieke hulst of taxus als achtergrondplant voor winter- en lentebloeiende heesters. Deze wintergroene laurierkers is afkomstig uit Portugal. Bijzonder is het gezond blinkende donkergroene blad en de ietwat kompakte, pyramidale struikvorm. Plaats hem op een beschutte plek waar hij de namiddag- en avondzon vangt.

Pseudosasa japonica (Pijlbamboe)
Deze mooie grootbladige bamboe draagt sierlijke glanzend groene bladeren die ongeveer 4 cm breed en tot 35 cm lang worden en in de winter groen bl..............

Voor meer zie de bron (mag max. 2500 tekens ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel hij niet echt onder de NIET bladverliezende struiken valt kan ik je toch de vlinderstruik aanraden. Bij mij was er verleden jaar spontaan een langs de gevel van mijn huis gaan groeien, precies voor mijn raam. Dit was wel niet de bedoeling maar ik heb hem laten staan. In no time bereikte hij de 2,5 meter en was maandenlang overdekt met een zee van bloemen. Toen het koud werd heb ik de twijgen afgebroken op ca. 80 cm. De struik is de hele winter, en zo warm was het toch niet, goed groen gebleven en ziet er nu al weer heerlijk fris uit; klaar voor een volgend seizoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt goed, +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier verdroogde het blad als het koud werd, en zodra het even minder koud werd zat er weer nieuw (klein) blad in.
Maar hij blijft hier toch echt niet wintergroen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer Hippo maar waar staat hij? De mijne staat langs mijn raam op het zuidwesten. Alhoewel daar vaak de wind op staat is het toch minder koud dan bv op het noordoosten en is hij lekker groen gebleven. Ik zag dat er nu ook een opgekomen is in een van mijn vrijstaande bloembakken. Die moet ik een ander plaatsje geven in een eigen bak.
Je zou ook een frame kunnen bouwen (stevig!) waar je een klimmer overheen laat groeien, bijvoorbeeld klimop (blijft groen). Eventueel te mengen met iets dat je mooi vindt, een klimroos, kamperfoelie, clematis... Als je er zulke planten tussen zet, moet je ze wel een beetje beschermen tegen overwoekerd worden door de anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig zeg! dat was precies waar ik ook aan dacht toen ik deze vraag las! 1+
Net zo als Hyppo al zegt, plaats een afscheiding en laat dit begroeien.
Heel simpel te maken is:
Plaats palen van 2.60 m. 1m. de grond in ( of wat minder) en 1 m. uit elkaar.
Koop stalen bouwmatten die ze bij het betonstorten gebruiken, die zijn 2 m. hoog en 5 m. lang.
Deze matten krijgen eerst de bekende roestkleur, maar later worden ze donker bruin en zijn dan erg mooi van kleur, ze roesten door de speciale soort staal niet verder.
Plaats deze matten tegen de palen en sla ze met grote krammen vast.
Beplant nu deze matten met gewone klimop, neem wel de kleinbladige die is het mooiste hiervoor.( Hedera helix)
Nu kan je nog kiezen voor kleine planten, of hele grote, met grote ben je na twee jaar dicht.
Plant je struiken, dan kan het wel 5 jaar duren!