zijn er bloeiende bodembedekkers die goed in de schaduw kunnen?

en dan het liefst andere planten dan de maagdenpalm, daar heb ik al genoeg van staan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Het beste antwoord

De Asarum (mansoor) kan heel goed in de schaduw en is groenbijvend! Ideaal om niet te grote vlakken mee te laten begroeien. Hij heeft tamelijk groot glanzend leerachtig blad in een hartvorm en van april t/m mei heeft hij paarsbruine bloemen. Hij wordt 12 cm. hoog en je hebt per vierkante meter 12 plantjes nodig.

Ook een goede voor half schaduw/schaduw en tussen bomen en struiken is het groenblijvende viooltje. (Viola labradorica)In april en mei heeft hij violetblauwe bloemetjes en hij wordt maar 10 cm. hoog. Per vierk.meter
heb je 9 plantjes nodig.

Ook een goede bodembedekker voor de schaduw is de Perzische muts (Tiarella Cordifolia) Als leuke bijkomstigheid heeft hij 's zomers groen blad dat 'swinters
roodbruin kleurt. In april-juni heeft hij pluimpjes van witte bloemetjes. Hij wordt tot 20 cm hoog en je hebt er 9 nodig per vierk. m.

Het bont kroonkruid (Cornilla varia)groeit en bloeit overal!In zon en schaduw, op natte en droge grondsoorten.
Vormt een dicht kussen en bloeit van juni-sept. Wordt 30-40 cm hoog en heeft roze-witte gevlamde bloemen.

Zelf heb ik de rode muurpeper op een groot stuk in de border tegen een heuveltje aanliggen, onder 2 struiken. Hij breidt zich snel uit tot een breed vuurrood tapijt en voelt zich op elke grondsoort thuis. Bloeit in juni-aug. en blijft laag (10 cm) Het is een sedum soort dus erg sterk.(sedum is een vetplant) Je hebt ook gele- en bonte muurpeper. De bonte heeft opvallend gekleurd groen blad met gele tekening en de bloemen zijn dan geelrood.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.bakker-hillegom.nl/planten/bodembedekkende-planten/

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je op de site links klikt op schaduw (bij lichtbehoefte), krijg je vanzelf soorten die hier geschikt voor zijn.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (4)

Astilbe, purperklokje, duizendknoop, saxifraga (steenbreek), waldsteinia. lievevrouwenbedstro, amerikaans vergeet-mij-nietje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gewone geranium: Ooievaarsbek, deze soort is wel iets hoger dan de gem. bodembedekker, maar doet het goed onder mijn esdoorn. (Er staat meestal halfschaduw voor, dus erg donker zal wel niet goed zijn)
Eronder groeit geen onkruid! het is een erg gemakkelijke plant, groeit snel in de breedte, maar laat zich ook wel gemakkelijk weer verwijderen waar hij niet hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mansoor, longkruid en de gele dovenetel zijn nog niet genoemd en zijn gek op schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helmbloem-Corydalis ochroleuca:

De kleur is zachtgeel

Ooievaarsbek-Geranium dalmaticum:

De kleur is zacht rood

Kruipend zenegroen-Ajuga reptans:

De kleur is blauw/lila

Duizendknoop-Persicaria affinis 'donald lowndes':

De kleur is diep roze

Lievevrouwenbedstro-Galium odoratum:

De kleur is wit

Penningkruid-Lysimachia nummularia:

De kleur is geel

Longkruid-Pulmonaria offinalis 'Sissinghurst White':

De kleur is wit

Dovenetel-Lamium maculatum-'Beacon Silver':

De kleur is licht blauw

Schoenlapersplant-Bergenia 'Bressingham White':

De kleur is wit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Mijn ooievaarsbek is lila en mijn schoenlappersplant is hard-roze. Ze zijn er dus in meerdere kleuren.