Hoeveel water moet mijn olijfboom in pot krijgen?

Ik heb een olijfboompje in een pot op mijn balkon staan. De grond ervan is erg droog, ook als ik 'm net water heb gegeven (de grond is wat zanderig). Hoeveel water moet hij krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
40.3K

Het beste antwoord

Als olijfbomen gewoon in de grond groeien (niet in een pot) kan deze boom ongelooflijk goed tegen droogte.
Echter dat is gedeeltelijk maar schijn.
De olijfboom verdampt weinig water door zijn speciale bladeren, maar wat belangrijker is, hij is in staat om diep uit de grond nog voldoende water te halen.
Staat deze boom in een pot dan moet hij het hebben van het water dat men in de pot giet.
Er valt niets meer te halen uit de grond!
Dus moet je de grond voor een olijf altijd minstens matig vochtig houden.
Hoeveel dat is , is afhankelijk van de plant, pot, themperatuur, verdamping, standplaats en het jaargetijde.
Zet hem op een schotel zodat het gegeven water niet direct wegloopt.
Is er na 1 uur nog steeds water in de schotel dan leeg gooien en de volgende keer minder geven.
Het is dus geen dag het zelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hee, Ed, jij bent een expert.
Ook ik heb er al één zeker 15 jaar in een pot staan. Pas in een grotere pot gezet. Een joekel!
Hij doet het goed, maar ga ik ooit olijven krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@atwoordman, afgelopen winter hebben veel mensen hun olijfboompje buiten laten staan, ze hebben dus zeker 10 graden vorst gehad, vrijwel al deze boompjes bloeien nu, dus denk ik dat een olijf om te kunnen bloeiens'winters een rustperioden moeten hebben met en lagere themperatuur om in het voorjaar in bloei te komen.
Ook is het zo, dat een boompje wat hard groeit, zijn bloei over slaat en een die het steeds slecht heeft eerder gaat bloeien (noodbloei).

Andere antwoorden (4)

Kan best zonder een tijdje... Het komt voor in droge gebieden, dus kan dat hier ook op een balkon...

af en toe wat water kan heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wat ik vond over bewatering:

Het is van belang dat de olijfboom met regelmaat water krijgt toegediend, vooral in de zomerperiode extra water toedienen. Zelfs in de winterperiode opletten dat de kluit niet uitdroogt maar niet overvloedig bewateren, want een olijfboom staat niet graag met zijn voeten in het water.

Toegevoegd op 24-06-2009 23:39:37
Vergeet ook niet dat planten in een pot veel sneller uitdrogen dan in de volle grond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de grond in de pot wat te los. In het "echt" staan olijfbomen op veel zwaardere of zelfs rotsachtige grond.

En idd is het voor een plant in een pot een stuk moeilijker overleven dan in de volle grond. Heb je er trouwens geen gebruiksaanwijzing bij gekregen? Zelfs als je een petunia of een geranium koopt krijg je er instructies bij. Dus neem ik aan dat je die ook bij je olijfboompje heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De potten die ik op het terras heb staan (Onder andere een olijvenboom) staan in een plstic binnenpot (Ja, van die lelijke) en dan in een mooie buitenpot. Dit zorgt er voor dat de kluit minder snel opwarmt EN dat water alleen aan de bovenkant kan verdampen. Hierdoor is het binnenklimaat in de kluit stabieler. Toch krijgt mijn olijf een halve gieter water per dag. Hij is daarbij dit jaar van 75cm naar bijna 1.5m gegroeid en heeft tientallen olijfjes er in zitten.

Mijn advies: Beschut de kluit zodat hij niet warm wordt, en geef lekker veel water. Zorg er voor dat er gaten onderin zitten, zodat de kluit niet in een plens water blijft staan.

De gedachte hierachter is: Olijven groeien in warm, droog mediteraan klimaat. Echter, ze maken daar lange wordtels die tot in het grondwater komen, en dus nooit echt zonder water komen. Dat kan in een pot uiteaard niet, dus moet je ze even helpen.