Hoe kan het dat een zaadje, als die gaat groeien altijd de goede kant op groeit?

Waarom gebeurt het niet dat de wortels dan boven de grond uit groeien en de blaadjes na beneden. als of het plantje de weg kwijt is? alles is toch donker onder de aarde? met deze vraag kwam mijn zoontje gisteren, en eigenlijk vind ik het wel een goede vraag. dus bij deze.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

De cellen van planten zijn gevoelig voor zwaartekracht:

De kieming begint met de opname van water, imbibitie genoemd. Hierdoor zwellen de kiemlobben op. Het worteltje komt door de kiemopening (mikropyle) (op de foto zit in het midden de ovale navel; boven de navel zit de kiemopening en onder de navel de plaats waar de vaatbundel eindigt, chalaza genoemd) naar buiten en groeit naar beneden, met de zwaartekracht (positieve gravitropie genoemd) mee (op de foto met het kiemworteltje is de boon ter vergelijking met de eerder gemaakte foto een kwartslag gedraaid). De kiemwortel groeit, afhankelijk van de plantensoort, meer of minder uit tot een hoofdwortel. Aan de hoofdwortel worden de zijwortels gevormd.

Het stengelstuk onder de zaadlobben groeit naar boven, tegen de zwaartekracht in (negatieve gravitropie genoemd). Hoe dieper de boon in de grond zit des te langer wordt het stengelstuk. Dit wordt etiolementsgroei genoemd.

Of een plant de zwaartekracht wel of niet nodig heeft voor zijn ontwikkeling is in april 2004 door astronaut André Kuipers op zijn vlucht in de ruimte aan raketslazaadjes (Rucola of Eruca sativa) onderzocht. Op 26 april 2004 is bekend geworden dat de kiemplantjes alle kanten opgroeiden, dus de zwaartekracht nodig hebben voor het bepalen van de groeirichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Oh dat gebeurt met sommige soorten wel.
Hyacinthen kun je bijvoorbeeld op de kop poten, dan groeien de wortels boven de grond.
Bron: Eigen ervaring.
Gelukkig zijn ze vrij makkelijk te draaien en dan gaan ze gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, oke... Het is duidelijk dat tuinieren niet mijn hobby is.. klopt het waren bollen, ik dacht dat dat dus ook zaadjes waren... heb me vergist.
Liefde verbindt...

Het groeit naar daar, waar het leven vandaan komt, van het licht... Er is temperatuurverschil in de grond en er is zwaartekracht die naar een kant wijst... Het zal of via de temperatuur of via de zwaartekracht heel goed weten welke kant het op moet...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het beginstadium: zwaartekracht. In een later stadium: zwaartekracht, de richting waaruit het licht komt, vochtigheidsverdeling (wortels groeien richting vocht), chemische signalen van andere planten.

Men heeft zaadjes laten ontkiemen in de ruimte. Daar bleken de kiemplantjes inderdaad een chaos te vormen: wortels en stengels groeiden in willekeurige richtingen. Bij zaadjes die in de ruimte (dus onder gewichtsloze omstandigheden), maar in een centrifuge (dus kunstmatige zwaartekracht) waren ontkiemd, traden die problemen niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten alle goede antwoorden hiervoor gegeven even een simpele aanvulling.
Behalve de themperatuur en vocht, is de hoeveelheid licht en vooral de daglichtlengte van zeer groot belang voor het kiemen van zaad.
Wortelshebben altijd de neiging omlaag te groeien , maar vaak ook zijwaards, als het maar donker is.
Groen plantendelen groeien altijd naar het licht toe, van het donker vandaan.
Toch ken ik ook een plant die naar het donker toe groeit! Dus van het licht af!!!
Waarschijnlijk bepaalt door de evolutie.
Zo lijkt het waarschijnlijk dat de evolutie ook hier weer een grote rol heeft gespeeld.
Wortels groeien meestal naar het donker en groene delen meestal naar het licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een *plant* die naar het donker groeit? Ik ben heel benieuwd welke plant dat is! Heb je een naam? Liefst ook de latijnse naam, als je die mocht kennen. Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat het een groene (fotosynthetiserende) plant is. Is het wellicht een schimmel of een parasiet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, ik had jouw reactie verwacht. Het is een zeer algemene plant die jij ook kent, het is de gewone klimop (Hedera). Kom hier later nog op terug want ik heb nu een sessie (spiritueel) groet Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rotaluclac, zo daar ben ik weer. Even terug bij de Hedera. Al weer jaren geleden zag ik in ons natuurpark de Hedera het donker in groeien. We hebben daar een grot van ongeveer 5 bij 6 m. De eerste takken die naar binnen groeiden knipte ik af, omdat ik dacht dat het toeval was. Maar de plant ging direct weer naar binnen groeien en was na enkele jaren 5 m. de grot in gegroeid, terwijl hij buiten maar een meter gegroeid was. Later zag ik dit verschijnsel ook op andere plaatsen en het gaat nog steeds door.
Waarschijnlijk is het een aanpassing van de plant gedurende de evolutie, want als je in het donker kan groeien heb je geen concurentie en ergens groei je dan ook wel weer naar buiten. Wat denk jij?
Groeten Ed
Ik weet wel waarom een plant naar het licht toegroeit.
Zonlicht remt namelijk een groeihormoon in de plant. De lichte kant van de plant groeit dus langzamer dan de donkere kant van de plant waardoor deze zich dus vanzelf naar het licht richt.