Wat klieft makkelijker: nat of droog hout?

En waarom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
13.5K

Het beste antwoord

droog en nat zijn bijde slecht. Nat zorgt voor te soepel hout, en het droogt daarna heel langzaam op, maar kurkdroog hout gaat ook niet goed.

een paar tips voor het kloven:

kloof het een jaar na het winnen, waarbij het hout onbeschut buiten opgestapeld kan liggen.

neem een zware bijl,

zorg dat de bijl goed op de steel zit :P

zorg ervoor dat de bijl goed geslepen is,

als het nog niet gaat is er bij veel loonbedrijven een goede kloofmachine te huren, voor weinig geld.

Toegevoegd na 3 minuten:
sommige soorten hout splijten bij het drogen een stuk uit elkaar, dus het klopt niet helemaal voor alle soorten hout dat het vers gemakkelijker gaat.

nog een tip;
zaag de delen hout niet meteen kloofklaar als ze vers zijn, maar laat ze in het geheel een jaar liggen, en zaag + kloof ze in een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nathout gaat gemakkelijker, droog hout krimpt, en de nerven drogen in elkaar zodat het veel moeilijker splijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onder nat hout, vers hout bedoelt, dan klooft vers hout aanzienlijk makkelijker.
Droog hout is door het drogen veel compacter geworden ( gekrompen) waardoor de hout vezels dichter op elkaar zitten, ze houden elkaar steviger vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter nat dan droog, maar nat (vers) hout klieft ook niet lekker. Het veert dan nog te veel mee waardoor het je klappen opvangt, maar daar heb je alleen maar last van bij hele grote stukken.

Gewoon meteen kloven wat goed te kloven is en eventueel de hele grote stukken nog even laten liggen. (niet te lang anders krijg je wat de andere zeggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn gevoel dacht droog hout omdat ik dacht dat het makkelijker zou "breken" als je eenmaal een begin hebt.
maar ik heb het blijkbaar fout.

dus nat!!!

er was iemand die exact hetzelfde vroeg een paar jaar geleden op een ander forum, mogelijk heb je ook iets aan die antwoorden