Vetbollen, allerlei zaden en pinda's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dingen die wij voor ze kopen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merel, kramsvogel, koperwiek, zanglijster en spreeuw
Brood, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten, fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, gekookte aardappelen.
Op de grond, sneeuwvrij, een open plek met beschutting dichtbij.

Koolmees, pimpelmees, matkop, kuifmees, zwarte mees en staartmees
Vetbollen, slingers ongebrande, ongezouten pinda's, halve kokosnoot, vogelzaad en zonnebloempitten.
Op de voedertafel, voederbuis, opgehangen in bomen of struiken.

Specht, boomklever en boomkruiper
Ongezouten pinda's en noten, vetbollen, zonnebloempitten, kaas zonder korst.
Eventueel vastgemaakt aan een boomstam op een rustige plek.

Huismus, ringmus, sijs, distelvink, vink, keep en groenling
Bruin brood, onkruidzaden, gemengd strooizaad, etensresten, zonnebloempitten.
Op de grond, voedertafel, voederbuis.

Winterkoninkje, heggenmus en roodborstje
Universeel voer, bessen, meelwormen, broodkruimels, maden en larven, ongekookte havermout.
Op de grond, sneeuwvrij, mag ook beschut onder heggen en struiken.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat ik het aardig deed met bijvoeren maar als ik jouw lijst zie dan moest ik er maar eens een forse krantenwijk bijnemen om de kosten op te hoesten... :-/ Maar wel handig, zo'n overzicht. Ook handig zijn roodborsten. Je ziet er altijd maar één en het beest komt gewoon ongegeneerd gericht vragen om een hap eten. Trekt nog net niet de provisiekast in huis open. +1
- Merel, kramsvogel, koperwiek, zanglijster en spreeuw

Brood, gewelde krenten en rozijnen, kaasresten (zonder korst), (biologisch) fruit, schillen en klokhuizen, alle soorten bessen, etensresten (zoals gekookte rijst en aardappelen zonder zout. Op de grond, sneeuwvrij, een open plek met beschutting nabij

- Specht, boomklever en boomkruiper

Spekzwoerd, ongezouten pinda's en noten, vetbollen, zonnepitten, kaas zonder korst. Vastgemaakt aan boomstam, achter in de tuin op rustige plek.
Huismus, ringmus, vink, keep en groenling
Bruin brood, onkruidzaden, gemengd (strooi)zaad, etensresten (zonder zout!), Zonnepitten.
Op de grond, eventueel voedertafel.

- Koolmees, pimpelmees, kuifmees, zwarte mees en staartmees

Vetbollen, bot met vet, slingers ongebrande, ongezouten pinda's, halve kokosnoot, vogelzaad en zonnepitten. Op de voedertafel of in voederhuisje,

- Winterkoninkje, heggenmus en roodborstje

Universeel voer, meelwormen, broodkruimels, maden en larven, ongekookte havermout.
Op de grond, sneeuwvrij, zeer beschut.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zorg verder voor een gevarieerde voeding. Hoe meer vogels, hoe meer smaken en eetgewoontes:

Lijsters, merels, mezen, boomklevers, spechten, spreeuwen en roodborstjes houden van meelwormen, insectenpastei, plantaardig vet, ongezouten spekzwoerd en vetbollen.
Vinken, sijsjes, putters, mussen en houtduiven houden eerder van zonnebloempitten, gerst, gierst, gemengde onkruidzaden en havermout.
Meerkouten en waterhoenen, maar ook mezen en spreeuwen, hebben een voorkeur voor overrijpe peren en appelen, rozijnen, bessen en krenten.
Meeuwen en reigers eten dan weer vis of visafval.

Wil je zelf een voederpot maken voor vogels?

Smelt een portie ongezouten vers vet.
Stel een evenwichtige mengeling samen met havermout, zemelen, zonnebloempitten, ongezouten en verse pinda’s, amandelnoten, hazelnoten, insectenpastei....
Meng vet en vogelvoer door elkaar.
Vul hiermee een aardewerken bloempot. Let er wel op dat het mengsel niet uit het gat in de bodem van de bloempot drupt.
Wacht nu tot het vet gesteven is.

Soms geeft men pure boter of margarine aan vogels in de veronderstelling dat ze vetten nodig hebben, die producten zijn echter te laxerend voor vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, goed overzicht!