Heeft te maken met het botsen van koude en warme wind voorbeeld warme lucht vanuit de golf van mexico en koude wind vanuit de noordpool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tornado ontstaat onder een sterke opwaartse verticale luchtstroom in een buienwolk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tornado begint meestal boven de zee. De koudere lucht blijft meestal dicht bij elkaar, de warme lucht stroomt dan onder de koude lucht door. De koude lucht botst dan tegen de warme lucht dus gaat het ook regenen. Soms blijft de warme lucht een tijdje opgesloten in de koude lucht. Dan breekt de warme lucht er toch door heen, en stijgt snel op, want warme lucht stijgt. De warme lucht is een soort buis, andere lucht botst er tegenaan en gaat eromheen draaien. Een tornado ontstaat ook soms uit onweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
keurig verhaal zo met die link erbij +
Warmere lucht heeft de eigenschap boven koelere lucht te stijgen. Dringt nu, warme, vochtige lucht (vanuit het noorden zich onder koele droge lucht , dan zijn alle elementen aanwezig voor het ontstaan van grote moeilijkheden.
De lucht raakt in heftige beroering: de vochtige warme lucht golft in dikke vlagen naar boven toe, dreigende wolkengevaarten vormend, terwijl de koude lucht naar beneden stort om haar plaats in te nemen.
In zo’n periode kunnen zich hagelstenen zo groot als biljartballen vormen.
De snelbewegende lucht maakt een cirkelvormige beweging, net als snel wegstromend water in een wasbak. Wordt er een bepaalde kritieke snelheid overschreden, dan vormen zich rondwervelende „wolkenslurven” uit de erboven gedrapeerde wolken. Raakt zo’n slurf de grond, dan is er een tornado geboren, waarvan de dansende, springende en soms veegachtige bewegingen over de bodem, niet meer zijn te voorspellen.