Wanneer kan het beste de blauwe regen snoeien hij staat nu 1 jaar in de tuin, of is dat nog niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Begin maart, het is niet nodig, maar als je het wel doet zorg je ervoor dat hij gezonder zal groeien, en het zal ook wat rapper gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de blauwe regen is een zeer snel groeiende plant dus wil je geen jungle effect is snoeien een noodzaak.

Het snoeien van een Wisteria gebeurt in twee keer. De eerste snoeibeurt geef je in de loop van de zomer. Wisteria maakt in de zomer veel blad en lange zweepachtige ranken. De plant steekt bij voorkeur al zijn energie in het groeien. Wanneer hij merkt dat dit niet meer kan, doordat je hem snoeit, zal hij zich op de voortplanting gaan richten en krijg je dus meer bloemen.
De lange zweepachtige ranken mag je flink terugsnoeien. Knip ze af op ongeveer 15 cm van de grijsbruine hoofdtakken. Je laat 3 tot 5 bladeren zitten. Voor alle duidelijkheid: één blad bestaat uit een stengel met daaraan 11 of meer kleine blaadjes. Knip niet te dicht bij het laatste blad dat je wilt laten zitten, want dit raakt dan snel beschadigd. Indien je een nieuwe hoofdtak wilt creëren, moet je de betreffende twijg uiteraard niet terugsnoeien.

De tweede snoeibeurt doe je in februari/maart. Knip de in de zomer teruggeknipte twijgen tot 2 of 3 knoppen terug. Deze twijgen zijn na de zomersnoei weer uitgelopen, dus er gaat wel degelijk nog wat vanaf. De twijg waarmee je in de zomer een nieuwe hoofdtak wilde vormen, knip je nu tot ongeveer 50 cm van de basis van die twijg terug. De overige korte twijgen met bloemknoppen laat je met rust. Bloemknoppen zijn duidelijk anders dan bladknoppen. Bladknoppen zijn dun en spits en bloemknoppen bol en rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blauwe regen is een klimplant die wel 7 m. of meer hoog kan worden, dus snoeien na slechts een jaar is absoluut nog niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord