Wat is dit?

Voor het eerst sinds jaren is het mij gelukt om zelf stokrozen te kweken. Deze straatmadelief die altijd overal spontaan opkomt, werd in mijn tuin steeds door slakken opgegeten voor ze de kans kregen om te groeien. Dit jaar is het mij eindelijk gelukt en staan er acht gezonde stokroosplanten in mijn tuin. Ze zijn inmiddels kniehoog. Vanochtend constateerde ik gele vlekken op de bovenzijde van het blad. Bij nadere inspectie bleek er luis o.i.d aan de onderkant van het blad te zitten.
Wat is dit precies? Moet dit behandeld worden? En als het behandeld moet worden: Hoe kan ik dit op een milieuvriendelijke manier doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Het beste antwoord

Stokrozen zijn of hele makkelijke planten of heel lastige.
Hun allerbeste plek is tegen een huis aan in de kieren van de bestrating en volle zon.
Tegen een huis is er meestal veel stenen en kalk in de grond, daar houdt hij wel van.
Maar wij zetten meestal stokrozen op de plaats die wij willen.
Veelal is de grond niet optimaal , of de plek niet zonnig genoeg.
Dan ontstaat er een schimmelziekte genaamd roest.
Boven op het blad vaak geelachtige plekken en aan de onderkant roestkleurige stippen.
Hier is weinig aan te doen , hooguit wat extra mest geven, waardoor de plant sterker wordt.
En voor volgend jaar een betere plek kiezen.
Kan zijn dat hij in je tuin nergens goed wil groeien.
Dan is je grond er niet geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit niet te doen is op een milieuvriendelijke manier. Nadeel van bladluis is dat er ook soorten tussen zitten die onderhand resistent zijn tegen dergelijke milieuvriendelijke middelen...

En de vlekken die je ziet zijn volgens mij verwondingen die het blad markeert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
maar zijn dit wel bladluizen?
is dit geen roest, wat je gewoon met een antischimmelmiddel moet behandelen?
affijn, laten we maar even wachten tot ed deze vraag ziet ;p
ik denk dat het spint is.
om snel te handelen kan je een plantensproeier vullen met water en mengen met spiritus en dreft [ 2 dopjes van de laatste 2 ] .
maar daar dood je de eitjes niet mee dus het is een buffer om meer tijd te krijgen om spintroofmijten te halen,de natuurlijke vijand van de spint.
kijk maar eens op .
www.biobest.be