wat heeft kunstmest voor invloed op (kamer) planten?

Ik moet een lab report schrijven voor het vak science (biologie) en ik moet dan een voorspelling doen en opschrijven wat kunstmest voor invloed zou kunnen hebben op gekloonde aardappelen. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (2)

Aardappels worden bijna altijd gekweekt uit een enkele kloon. Ook wordt bijna altijd kunstmest gebruikt bij het telen van aardappelen. Zodoende zou ik redeneren dat ze er vooral goed door groeien.

Wat je zou kunnen doen is een aardappel klonen. Dat is heel simpel, je trekt een aardappelplant uit de grond en alle aardappelen zijn klonen van elkaar. Eens?

Vervolgens kan je de helft van die aardappelen behandelen met kunstmest en de helft met dierlijke mest. Eventueel een controle groep zonder mest. Vervolgens laat je de aardappelen groeien. Eigenlijk moet je dit met een groot aantal "klonen" doen.

Stel dat je drie groepen hebt (kunstmest, geen mest, dierlijke mest). Wat verwacht je qua groei? Om je antwoord te staven kan je eens informatie opzoeken over kunstmest en dierlijke mest.

Stel dat je denkt dat planten die kunstmest hebben gehad beter groeien dan planten met koeienmest. Dat is dat je stelling. Vervolgens zou je de proef kunnen doen en de groei meten. Dit is eigenlijk alleen objectief als je een groot aantal planten meet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder zou je eens een mail kunnen sturen naar http://www.biologischpootgoed.nl/

Met daarin je vraag wat zijn/haar verwachtingen zijn voor de groei m.b.t. kunstmest of organische mest.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de bronnen wat links over bemesting van aardappelen. Je kunt er vast zelf nog wel wat meer over vinden. Google op "aardappelen bemesting".

NB. Weet je ook waarom er specifiek gezegd wordt dat de proef met klonen wordt uitgevoerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur bestaat geen kunstmest, maar natuurmest.
De samenstelling van natuurmest is telkens weer anders, door dit kunstmatig te fabriceren, geeft men de planten( aardappels) precies wat men hem wil geven.
Dit is zeer belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe rassen, omdat er beter controle over is.
Het zeer grote nadeel van de kunstmest is, dat er geen enkele sporenelementen in zitten, of het moet ook zijn toegevoegd.
Van kunstmest, die eigenlijk zouten zijn, groeien planten optimaal, echter is dat vaak ook juist het nadeel, het natuurlijke afweersysteem van de plant, wordt door eenzijdige kunstmest aangetast, de plant ( aardappel) is minder sterk en meer gevoelig voor aantastingen.
Het tegenovergestelde gebeurt echter ook, alles is met de kunstmest optimaal, dus kan men een te goed beeld krijgen van de gekloonde soort, als deze later gewoon op het land staat in minder gunstige omstandigheden, kunnen alsnog de zwakke eigenschappen van de aardappel te voorschijn komen.
Kunstmest geef een grote opbrengst, maar zwakkere planten.
Natuurmest geeft een mindere opbrengst, maar sterkere planten. ( gezonder!)