Waarom hangen de koppen van de vaste planten in de tuin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (8)

Omdat 't een tijdje lang te droog is geweest. Of omdat ze uitgebloeid zijn (hangt van de plant af).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klinkt alsof ze dorst hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze erg zin hebben in water!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat je ze te dicht bij het tuinraam hebt staan.
Hoe minimaal 30 cm aan, of sluit het tuinraam.
Je zult zien dat daarmee het probleem is opgelost.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melissa wat bedoel je toch?
Als ik mijn kop laat hangen brengt het vrouwtje ff een pilsje. Misschien wel een idee voor je planten maar dan wel water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm.. als ik me goed herinner heeft het lekker geregend de laatste twee dagen. Dus puur afwezigheid van water zal het niet zijn. Het is ook niet zo warm op het moment dat de plant probeert zijn verdamping te verminderen.

Kan het zo zijn dat je op droge zandgronden zit? Het is op het moment weer de tijd dat de engerlingen [larven van de meikever] lekker aan de wortels van je planten zitten te knagen. Dat zorgt er voor dat je planten gewoon geen goed functionerende wortels meer hebben. En dat zou er voor kunnen zorgen dat zelfs in vochtige grond de planten gaan hangen.

Een oplossing hiervoor is bestrijding met nematoden, die een enkele handel nog wel verkoopt. Voor je dat probeert: Graaf eens met een schep in de eerste 20cm van de grond waar de planten met hangende koppen staan. Als je grote witte larven (tot wel 8 cm lang, en 2 cm dik) vind, weet je dat je problemen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Planten reargeren op het weer.
Als het een periode geweest is van voldoende regen, dan past de plant zich aan, en zuigt zich vol met vocht.
De groei van de wortels is even minder belangrijk, er is vocht genoeg,en vooral boven de grond gaat de plant flink groeien.
Nu komt er in eens een weersomslag, de wind komt uit het noorden of het noordwesten, de luchtvochtigheid gaat met deze windrichting flink omlaag en de verdamping neemt enorm toe.
De plant moet zich opnieuw gaan aanpassen door meer wortels te vormen voor deze nieuwe situatie, kan het even niet aan met de water opnemen, en gaat tijdelijk slap hangen, meestal alleen midden op de dag als de verdamping het grootste is.
Na enkele dagen heeft de plant zich aangepast (meer wortels) en hangt niet meer slap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt meestal voor na een lang droge periode,hoewel de meeste vaste planten wel ergens tegen kunnen. Een plant die al jaren op de zelfde plaats staat zal er minder last van hebben als een plant die pas kort geleden geplant is.Deze laatste kun je het beste iedere dag water geven,(wortels moeten zich nog goed ontwikkelen).De planten die al jaren op de zelfde plaats staan komen er vanzelf wel bovenop,(zijn diep geworteld).