Waarom werd juist de roos het symbool voor de liefde en niet een andere bloem en is er nog meer symboliek in de bloemenwereld?

Op veel schilderijen is er sprake van symboliek van de bloemen. De roos wordt over de hele wereld gekend als symbool van liefde; waarom juist de roos. Zijn er nog meer bloemen die iets symboliseren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Er is een uitgebreide taal van bloemen bekend, die per land kan verschillen. Bekend zijn vooral ook de betekenissen die in de Victoriaanse tijd aan bloemen zijn gegeven. Enkele voorbeelden van betekenissen:
Anemoon - verwachting, zorgzaamheid
Anjer - grilligheid
Aster - herfstvreugde, gelukkige ouderdom
Dahlia - weelde, pracht
Geranium - ontmoeting, vriendschap
Goudsbloem - naijver
Hortensia - onstandvastigheid
Hyacinth - macht, vrede
Jasmijn - vriendschap, naastenliefde
Krokus - blijdschap, lentebode
Narcis - ijdelheid, nieuw leven
Papaver - hoogmoed
Primula - hoop

Bloemen met doordringende geur en opvallende tot blinkende kleuren hebben de betekenis zeer hartstochtelijk en vurig van betekenis te zijn. Een minder doordringende geur, maar toch goed herkenbaar, in combinatie met zachte kleuren zijn bloemen die een zacht gevoel, een sentiment, eerbied, maar ook pijn en verdriet uiten.
De toepassing van bloemensymboliek wordt floragrafie genoemd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Leuk om te weten!

Andere antwoorden (2)

http://www.omgangsvormen.nl/bloemen.htm

Kijk hier maar eens!

Toegevoegd na 20 minuten:
Niet alleen de bloem zelf maar ook de kleuren hebben een symbolische betekenis. De mensen associëren de kleur met het gevoel dat die kleur opwekt. Aangezien rood van oudsher werd geassocieerd met passie, hartstocht, levenskracht etc. werd dit de kleur bij uitstek omdat rood warmte uitstraalt.
De symboliek van de bloem zelf ontstond al vroeg maar het bekendste zijn vooral de betekenissen die in de Victoriaanse tijd eraan gegeven werden. De betekenissen zijn erg uitgebreid en kan per land verschillen.
Vaak is de vorm dermate dat het symbool daarnaar toegewezen is, bijv. de passiebloem. Als je die goed bestudeerd zie je hierin het lijden van christus. De stampers lijken op de spijkers, de meeldraden op hamers,de bloemkroon lijkt op de doornenkroon, 5 meeldraden duiden op het getal 5, de wonden van Jezus.
Zo is symboliek ook ontstaan. De roos stond vroeger al bekend als een mooie geurige bloem die toen al gekweekt werd. Je geliefde wilde je natuurlijk de mooiste bloem geven die er bestond met een zoete geur. Vaak werd dan gezegd dat de geliefde zo mooi was als de mooiste bloem.
Tja, als je verliefd bent voel je dat ook zo, want liefde maakt nu eenmaal blind. :P
amc
13 jaar geleden
Hier is een site met de betekenis van de bloemen.
Heb ik even vergeleken met het lijstje van Amadea en grappig genoeg komt dat overeen.
Ook de kleuren van bloemen hebben een symboliek.

Als je daar aan doet, tenminste.
Want het hoeft niet.