Wat doe ik het best met de uitgebloeide bloemen van Digitalis of Vingerhoedskruid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
12.6K

Het beste antwoord

Als je volgend jaar weer voldoende vingerhoedskruid wil hebben, laat je ze zitten tot ze hun zaad verspreid hebben. Als er teveel vingerhoedskruid in je tuin ontstaat, kun je ze volgend jaar altijd 'wieden'.
Wil je het vingerhoedskruid (dat zich sterk vermeerdert) beperken dan kun je de uitgebloeide bloemen er beter afhalen en in de compostbak doen.
Ook kun je de uitgebloeide bloemen drogen, het zaad winnen en er andere tuinliefhebbers blij mee maken.
De keuze is aan jou.

Toegevoegd op 07-06-2009 13:04:32
Kleine aanvulling:
Om zaad te winnen, moet je de uitgebloeide bloemen zo lang mogelijk aan de steel laten zitten (er moeten zaaddozen gevormd zijn). Knip ze er dan uit, en laat ze verder drogen op een droge plaats of twee de peulen open om het zaad er uit te halen.

Overigens is de plant giftig. Giftig: de hele plant is sterk giftig, dus zet hem op een plaats waar kinderen er niet gemakkelijk bij kunnen komen, en waarschuw hun voor de gevaren er van.

En trek zelf handschoenen aan als u de plant gaat aanraken en zorg ook dat de rest van u lichaam er niet mee in aanraking komt.

Toegevoegd op 07-06-2009 13:07:08
Sorry voor het gestotter (giftig, giftig) Ik was het antwoord nog aan het bewerken toen ik hem per ongeluk al plaatste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgebloeide bloemen kun je niet drogen voor zaad, wel de rijpe zaaddozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik sloeg een stapje over. Zal het aanvullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ruth ik heb grote twijfels over de giftigheid van deze plant, natuurlijk is hij giftig, de giftige stof kan een hartstilstand veroorzaken als ik me goed herrinner, maar dan moet je er misschien wel een kilo van opeten.
Er staat veel in de boeken die maar half waar zijn, maar misschien heb ik het verkeerd en natuurlijk heb ik ze in mijn tuin, prachtig!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze ook, maar had ze niet toen ik kleine kinderen had. Ik neem zin zo'n soort geval liever het zekere voor het onzekere.

Andere antwoorden (2)

Digitalis purpurea is ook de soort die altijd in tuinen staat met witte en purperpaarse bloemen. De bloei verloopt van onder naar boven langs de bloemstengel. De 'klokken' worden graag bezocht door hommels en bijen, die er tijdens het nectar zuigen volledig in verdwijnen.
Digitalis is een makkelijke plant om te houden als er maar een vochtig humeuze en het liefst halfschaduwrijke plaats is. Sommigen vinden het kruid een plaag. Na bestuiving van de bloem vormt zich een zaaddoos, waarin tientallen bruine zaadjes zitten. Is de zaaddoos rijp, dan leegt die zich spontaan en ben je vele vingerhoedskruiden rijker. Ga je met een rijpe, uitgebloeide zaadstengel lopen, dan ontkiemen her en der nieuwe planten op onverwachte plaatsen.

Wat hiervoor al gezegd is de keuze is aan jou
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat hier een hele zwik digitalissen te bloeien.
ik heb geen zin straks de hele tijd tegen de uitgebloeide aren aan te kijken, dus eenmaal uitgebloeid knip ik ze af, muv 1 witte en 1 paarse.
die mogen zich vrolijk uitzaaien, en dat lukt ze prima met z'n tweetjes : )
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, als je er maar twee laat staan, heb je al zoveel zaad!
Genoeg voor 25 tuinen vol.
Maar alleen op de nog open plaatsen in je tuin kunnen ze opkomen.
Mocht je dus een keer vergeten die anderen af te knippen , dan heb je er toch niet veel meer dan nu.
2 stengels met zaaddozen geven tussen de 2 en 5 duizend zaadjes!
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn hemel wat een zaad!
nu heb ik geen tuin, maar een "wild" balkon, dus alles is goed onder controle te houden : )
bedankt voor je aanvulling!