Wat is nu precies het kurkcambium, het schorsparenchym en de epidermis?

In mijn biologieboek staat dat er schorsparenchym zit in de schors, maar ik heb eerder geleerd dat de schors dood materiaal is. Ik neem aan dat deze parenchymcellen in de schors zich niet kunnen delen en dood zijn? Zijn deze afkomstig van het cambium? Schors is toch dode bastcellen? Waar bevindt zich nu precies het kurkcambium? Ik las dat dat ook in de schors moest zijn, maar het kurkcambium deelt zich toch steeds, en de schors is toch dood? Waar bevindt zich de gevormde kurk, tussen de bast en de schors of aan de buitenkant van de schors? Naar binnen toe zou het kurkcambium secundaire schors vormen, is dat ook dood materiaal? De epidermis (opperhuid) van de stam bevindt zich helemaal aan het einde neem ik aan, als de allerbuitenste laag? Het zijn enorm veel vragen, maar op het moment begrijp ik er vrij weinig van. Ik zou blij zijn met antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Hoi Lotte,

Hoewel ik hier een heel verhaal op kan hangen over de bouw van stengels / stammen, kan je zelf wellicht beter even lezen. Hier: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=16191 staat een zeer goede uitleBelangrijke puntjes in jouw vragen: In de schors zitten huidmodjes, daarom zijn er parenchym cellen.
Schors is grotendeels dood, maar niet helemaal.