Hoe ontdooit de vijver het snelste?

Moet ik de ijslaag wel of niet breken? Sneeuw laten liggen of verwijderen? Ik wil de vissen weer wat licht en lucht gunnen na weken sneeuw en ijs!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

In een koude winter is het zeer belangrijk dat je een wakje openhoudt door middel van een luchtpompje, hierdoor kan het moerasgas dat onder het ijs ontstaat, ontsnappen.

Sneeuw op het ijs is uitermate gevaarlijk voor je vissen!!!!
Door lichtgebrek onderwater sterven de algen af en juist deze algen geven in de winterperioden zuurstof aan het water, dus altijd moet je de sneeuw van het ijs af halen, is het ijs nog te dun, gooi er dan een paar emmers water overheen, dan wordt de sneeuw transparant en kan er alsnog daglicht doorheen.

Ik zou nu zo snel mogelijk een gat in het ijs maken en een luchtpompje plaatsen, misschien leven je vissen nog.
De sneeuw en ijs zelf dooien vanzelf wel weg, de sneeuw kun je er af schuiven of nat maken.

Een redelijk nieuwe vijver heeft nog weinig modder op de bodem, dus ook weinig moerasgas, hierin overleven de vissen meestal wel de winter en de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eigenlijk hoef je niets te doen. Die vissen staan door de kou op een laag putje en hebben weinig zuurstof nodig.
Als je het ijs wilt breken moet je dat voorzichtig doen door met een scherp voorwerp rustig door het ijs te prikken en het gat steeds iets groter maken. Dus niet lomp op het ijs slaan want die dreun dreunt ontzettend in het water door en is slecht voor de vissen.
In de natuur wordt het ijs ook niet gebroken of verwijderd.

Toegevoegd na 46 minuten:
putje moet natuurlijk zijn: pitje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strooi veel zout erop, of breek het ijs zelf.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het breken van het ijs is niet helemaal zonder risico voor je vijver. Misschien is het een optie om er wat water op te laten lopen, dan is je sneeuw ook meteen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou met warm/kokend water een klein/bescheiden gaatje in het ijs maken (wel voorzichtig dat je niet liters heel heet water op je vissen giet) en het verder zo laten
13 jaar geleden
Absoluut niet breken, het gedreun veroorzaakt drukgolven onder water. Aangezien de vissen in een soort van winterslaap zitten en koudbloedig zijn bewegen ze niet snel en kunnen dus niet "vluchten" voor deze drukgolven.
Enige wat je zou kunnen doen als soort van zuurstof gat is met een boor door de laag ijs heen gaan.
Hoeft echter niet, natuur regelt zichzelf en de sterkste vissen overleven toch wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klein beetje warm water aan de kant laten lopen, dan een pvc buis erin zodat er altijd lucht doorheen kan voor de vissen. Zodra de vijver ontdooid is, kun je er een zuurstofpompje in plaatsen, dan blijft het water lichtjes bewegen waardoor het minder snel dichtvriest. (Rondom de pomp vriest het niet dicht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is volgens mij het ijs rustig laten dooien. Als dit is gebeurd zou ik vervolgens een bussel stro in het water laten zakken en dit de hele winter laten zitten. Dit stro verhinderd het kapot vriezen van de vijver en zorgt ervoor, mocht de vijver opnieuw dichtvriezen, dat er toch voldoende zuurstof in het water kan blijven komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het stro heeft ook nog een zuiverende werking op het vijverwater. ik laat in het vroege voorjaar altijd een bundeltje stro in de vijver afzakken. met een touwtje eraan om het er aan het eind van de zomer weer uit te trekken. het voorkomt algvorming.