Dat lijkt mij een keep

Toegevoegd na 4 minuten:
Kijk hier maar even, staan meerdere foto's van kepen op omdat het kleed nogal kan verschillen. maar omdat ik op de foto duidelijk oranje zie lijkt het me gewoon een keep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt hij inderdaad op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie gok. Maar ik mis bij de vogel op de (onduidelijke) foto de opvallend witte buik die de keep heeft. Zie ook hier voor een mooie foto van een keep: http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_winter/Keep_Fringilla-montifringilla.html Volgens de website lijken de vink en de keep erg op elkaar, maar verschilt hun roep en heeft de keep een helderwitte stuit bij het opvliegen. Lastig dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt maar het wit kan soms wat donker uitvallen.. En zoals ik het zie is de borst oranje en dat is bij een vink bruinig roodachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, wellicht is er een echte vogelliefhebber bij GV die uitsluitsel kan geven? (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus de witte vlek onder de kop duidt wat mij betreft op een keep en niet op een vink. Wat volgens betreft ga ik op mijn eerste indruk af omdat dit vaak toch de juiste is. Het kleed van vogels kan per vogel afwijken van het kleed wat je misschien op tekeningen en foto's ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens is vogels natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wachten op edlijst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hou het op een keep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, is het niet, het is een vink (mannetje).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bosbouwerd, ik denk dat je gelijk hebt. Als ik de foto van de vraagsteller 400% uitvergroot zie ik een duidelijke grijsblauwe streep bij de wang en een oranje borst. Bij de vink zit de streep meer om de nek. En daar heeft de keep een witte streep, net als op de getoonde foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo, als je de foto heel goed bekijkt is er een duidelijk kleurverschil te zien tussen de borst en de buik. Dat is volgens mij bij de vink niet zo, die is redelijk egaal rood/bruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet toegeven dat hij erg veel lijkt op een mannetjes vink, temeer dat de foto niet erg scherp is, maar als je gaat vergroten lijkt hij meer op de keep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de foto bij de vraag is duidelijk naast de hals een donkere smalle baan te zien, daar naast een lichte baan met een klein wit dwarsstukje er aan, deze twee banen, mis ik bij de foto van de vink hieronder.

Andere antwoorden (6)

Een Moolkeesje volgens mij.....

Toegevoegd na 14 uur:
Of misschien dan toch een BoodRorstje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zijn rode borstje zie.
Een roodborstje

Toegevoegd na 57 minuten:
Sorry ben niet echt een vogelkenner
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat de foto klein en wazig is, maar als ik puur naar de bouw en kleuren kijk, dan ga ik er vanuit dat het een vrouwtjes vink is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Of misschien toch een mannetje..
Hieronder de foto's van een mannetjesvink (boven) en een vrouwtjesvink.

Ik mis die blauwe band om zijn kop een beetje op jouw foto, maar qua bouw is het een vink.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daarom zei ik ook vrouwtje. Een mannetje heeft meer kleuren en die zie ik op die kleine foto niet terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de dubbele foto's... Ik heb er maar twee geplaatst (meer kun je er ook op GV niet plaatsen), maar op één of andere manier zijn het vier plaatjes geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mannetjesvink die nog niet helemaal in winterkleed is.
Het is een vink (mannetje).
http://www.vogelvisie.nl/soort/vink.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een keep. Kijk maar even op www.vogelvisie.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het een keepvink - zie link "mijn vogel"