Waarom doen vogels dit met een aalbessenstruik?

Nu de kinderen uit huis zijn en ik het zat ben om een niet op te krijgen hoeveelheid bessenjam en bessengelei in mijn voorraadkast te hebben, heb ik een compromis met de vogels gesloten. Een deel van de bessenstruiken dek ik met een net af, een deel is vogelvoer.
De bessen onder het net tieren welig. Zitten vol bessentrossen en zitten goed in het blad. Maar de andere struiken......

Dat de vogels de kleine groene bessen al van de trossen afpikken, heb ik met eigen ogen geconstateerd, snap ik en is toegestaan, maar voor wat er met het blad gebeurt, heb ik geen verklaring.

(afbeelding vergeten te draaien)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Planten in de tuin hebben we niet alleen voor ons zelf en zijn ook andere snoepers.
Waarschijnlijk zijn het niet de vogels die het blad opeten.
In het vroege voorjaar zou dat nog wel kunnen, maar nu is er zoveel in de natuur.
Bijna zeker zijn het rupsen.
Veel soorten rupsen hebben een geweldige schutkleur, het zou best kunnen dat het een spanrups is.
Die zien er uit als een dor takje.
Bij onraad strekken ze hun lichaam en lijkt het een afgebroken takje.
Ook de manier waarop het blad afgevreten is lijkt op rupsenvraat.
Leg een laken onder de bessenstruiken en schud flink aan de struik, kijk wat er uit valt.
Zou ook nog kunnen dat de rupsen al verpopt zijn, dan vindt je niets en blijft het een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11 punten voor jou, want je hebt alweer een tuinprobleem opgelost!
Het krioelde inderdaad op het laken van de rupsjes.

Andere antwoorden (3)

In mijn groententuin zie ik dit veel met oa kool bladeren. Daar zitten vaak kleine kevertjes op de bladereen die de vogels proberen te vangen. Misschien hier ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het algemeen bekend dat vogels insecten eten en deze insecten (hoe klein ook) zitten vaak op bladeren. Dit zal wellicht de oorzaak kunnen zijn dat de vogels ook de bladeren verorberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de documentaires die mij het meest bij gebleven is ging over muizen. Een man had zijn filmcamera voor zijn open voorraadkast opgesteld en was naar bed gegaan. Na een tijdje kwam een aantal muizen te voorschijn. Zij begonnen zakken en pakken open te scheuren dat het een lust was. Tot mijn verbazing probeerden muizen die rondom tot hun buik in de suiker stonden, een hoeveelheid die ze in geen weken konden opeten, tussen het eten door de zakken nog verder open te scheuren. Ze wilden door de suiker bedolven worden uit pure hebzucht. Net mensen, dacht ik toen en sindsdien heb ik nog vaak aan dat filmpje moeten denken bij het zien van mensen én van dieren.
Dat wij mensen de wereld plunderen hebben wij van niemand vreemd; wij hebben dat met de dieren gemeen.
Dat dieren netjes en verantwoord met hun omgeving omgaan is een mythe die wij mensen graag in stand houden. Geen bever die het iets kan schelen wat de consequenties zijn voor de natuur als hij een rivier afdamt.
Het gaat hem erom dat hij altijd voldoende vis heeft en als hij meer vangt dan hij op kan zal hem dat worst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Leuk verhaal, maar wat is het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat vogels ook niet altijd van die nette kostgangers zijn. De reden weet ik echter ook niet, misschien dat het blad het zuur van de bessen wat compenseert.
Dat rupsen het doen betwijfel ik, want die zouden onder het net wel zo prettig tafelen lijkt me.