Kan je een gazon aanleggen bovenop asfalt?

Door de vorige eigenaar van ons huis is de oprit van een laag asfalt van ca. 30 cm voorzien. Wij willen nu op de oprit een gazon aanleggen. Aangezien het verwijderen van het asfalt een heidens karwei is, vragen wij ons af of het mogelijk is om een laag grond op het asfalt te storten en daar bovenop graszoden te leggen. En indien mogelijk hoe hoog de laag grond dan moet worden en of er dan andere maatregelen getroffen moeten worden.
Gras wortelt niet dieper dan 10 cm, dus zou 10 cm voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
24K

Het beste antwoord

Ja dit kan zeker, 10cm is niet eens nodig, dit is namelijk de (onder normale omstandigheden) maximale doordringing van de wortels. Minder kan ook zeker, gras is enorm sterk. Ik zou overigens gaan voor een laag van een centimeter of drie en daar bovenop graszoden, totaal kom je dan op ongeveer 5 - 6 cm aarde. Door zoden te nemen hou je de bovenlaag al gelijk goed gebonden.

Wel moet je goed naar de afwatering kijken, wanneer er continu een flinke laag water blijft staan gaan de wortels rotten en gaat je gras dood, dan heb je binnen de kortste keren een mos-oprit.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:47:18
Overigens neem ik aan dat je dat daarna niet meer als oprit wenst te gebruiken? Waneer dat wel het geval is, moet je eerst van die honingraatstructuren leggen, die volstorten met zand en daar dan het gras inzaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, heilloze zaak.
De voedingsstoffen zullen met de tijd uit de aarde spoelen, de wortels kunnen nergens naar toe en de aarde zal dan weer uitdrogen en dan weer onder water staan door gebrek aan drainage.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij er gebruik is gemaakt van ZOAB ;-)
Letterlijk kan je natuurlijk een gazon leggen op een stuk asfalt. Gras wortelt niet zo diep en als je voor voldoende voedingsstoffen zorgt zal het best wel gaan.

Of het verstandig is denk ik niet. Je geeft aan over een koopwoning te beschikken en dan zou ik zelf gaan voor kwaliteit. Je komt jezelf anders altijd nog een keer tegen als het toch niet goed gaat of als je er iets anders in wilt planten. De tanden erin en opruimen. Zo hard is asfalt niet hoor. Een grasplantje groeit er bij wijze van spreken zelf zo doorheen, maar het is wat moeilijk om het gras onder het asfalt te leggen. Ik zou dus zelf niet het biologisch relevante antwoord kiezen, maar bij de bouwmarkt een drilboor halen. Lijkt me heerlijk om eens te kunnen slopen.

Helaas kan ik dan niet ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed gazon krijgen en houden is normaal al een hele opgaven omdat je door het telkens afmaaien een soort roofbouw pleegt op de voedingsstoffen in de grond.
Hierdoor zal er spoedig mosvorming komen, open plekken, onkruid enz.
Voedbalvelden worden regelmatig bemest en bezand.
Ook wordt het gazon belucht, een machiene prikt er duizenden gaatjes in de grond om voldoende zuurstof in de grond te krijgen.
Graswortels kunnen op sommige gronden wel 1m. diep gaan!
Wil je nu een gazon maken op asfalt ondergrond, dan zal de grond snel uitspoelen(voedingsstoffen weg)
Als er veel regen valt wordt het zeer nat en drassig.
Hierdoor wordt de structuur van de grond erg slecht.
Ook kan je er dan niet op lopen, laat staan maaien!!
En al helemaal niet op rijden!
Bij droogte kan het gras geen vocht opnemen uit de ondergrond, want daar zit asfalt.
Zou je water willen geven, dan is dat bij sterk drogend weer wel 3 maal per dag nodig.
Conclusie, niet doen gaat niet!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hufkens, een grasdak moet je niet zien als een gazon, ten eerste is er een hellend vlak dus geen probleem met drainage.
Het grasdak wordt niet iedere week gemaaid, dus is er geen roofbouw op de grond waarop het gras groeit.
Op een grasdak gaan behalve gras ook andere wilde planten groeien. Uiteindelijk zullen alleen die planten overleven die het op het dak uit kunnen houden.
Tot slot het hoeft niet mooi te zijn alleen maar groen.
Kunstgras op het asfalt is een goede optie.bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook het gras maaien en laten liggen. Weg roofbouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het afmaaien moet de grasplant telkens opnieuw uitlopen en dat kost veel energie.
Door het afgemaaide gras te laten leggen , komt er maar een klein gedeelte hiervan terug.
Bij een voedbalveld laten ze ook alles liggen, maar moeten toch regelmatig bijmesten.
persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen. Ik ben het in grote trekken eens met de andere schrijvers die het afraden, en geloof me ik heb zat ervaring met gras (heb ongeveer 1500 m2 gazon)
Zelf zou ik het rigoreus aanpakken; graafmachine erop, asfalt eraf en grond erop. zoden is sneller, zaaien geeft meer voldoening. suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij verbrandt dan bij beetje zon je gras omdat het asfalt de warmte niet geleidt maar opneemt, niet doen dus zonde van de moeite en het geld, of volledig aanpakken of een tussenoplossing zoeken, bijvoorbeeld verven van het asfalt? (Weet niet of het kan hoor maar kan ik me voorstellen) en probeer anders deze zomer 1m2 kan je daarna altijd nog beslissen