moet je als je kiwi's wilt kweken een mannelijke en een vrouwelijke plant neerzetten? of is er een cultivar die zelfbestuivend is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Antwoorden (4)

Kiwi's zijn (net als alle overige Actinidia-soorten) tweehuizig, hetgeen wil zeggen dat er mannelijke en vrouwelijke planten bestaan. Om vruchten te kunnen krijgen moet derhalve minimaal één mannelijke en één vrouwelijke plant worden aangeplant.
Er worden inmiddels via tuincentra e.d. ook enkele tweeslachtige (éénhuizige) rassen aan hobby-tuinders aangeboden. Bij deze tweeslachtige rassen zijn in de bloemen zowel de mannelijke als de vrouwelijke geslachtsorganen ontwikkeld. Hierdoor hoeft nog maar één plant te worden aangeplant om vruchten te kunnen krijgen. Tot nu toe zijn er echter nog geen kwalitatief goede éénhuizige rassen op de markt. Bovendien bestaan er veel klachten over tweeslachtige kiwiplanten die wel bloeien maar geen vruchten zetten.
Tweeslachtige planten kunnen ook worden gebruikt voor de bestuiving van vrouwelijke planten. Aangezien echter wordt beweerd dat het stuifmeel van tweeslachtige planten van slechtere kwaliteit is, is dit derhalve niet aan te bevelen. Dit zal overigens ook de reden zijn waarom de vruchten van tweeslachtige planten groter schijnen te worden indien ze door een zuiver mannetje worden bestoven.
Amadea
13 jaar geleden
een vrouwlijke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor kiwi's moest je vroeger zowel een mannelijke als vrouwelijke plant hebben. Er zijn nu varieteiten waarbij dat niet meer nodig is.
Zoals bij deze tweeslachtige:

Issai is een ras dat in Japan is geselecteerd, waarschijnlijk uit een kruising van Actinidia arguta met Actinidia polygama. Het betreft derhalve een soortkruising die daardoor qua groei en uiterlijk wat afwijkt van de zuivere mini-kiwi's. In tegenstelling tot de meeste andere rassen is Issai tweeslachtig en daardoor zelfbestuivend. Hij bloeit wat later dan andere mini-kiwirassen, waardoor hij als bestuiver van andere rassen minder geschikt is. Issai groeit ook wat minder krachtig dan de overige mini-kiwirassen en is daardoor geschikt voor kleinere tuinen. De plant komt snel in productie en kan al vanaf het tweede jaar vruchten dragen. De vruchtdracht is echter matig en de plant is alleen geschikt voor optimale standplaatsen. De winterhardheid is wat minder dan van de andere zuivere mini-kiwi's. De nogal kleine groene vruchten smaken goed en rijpen vanaf begin tot half september. De vruchtjes wegen 4 tot 9 gram en worden het grootst indien er toch een mannelijke bestuiverplant aanwezig is. Van alle genoemde rassen is plantmateriaal van Issai relatief het eenvoudigst te bemachtigen, omdat planten van Issai via enkele boomtelers en tuincentra voor particulieren worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cultivar die zelfbestuivend is heet Irene.
Bij mijn vorige huis had ik er 1 en die begon voor het eerst te bloeien in het 9de jaar.
Dat was een jaar van alleen maar bloemen want door slecht weer kwamen er geen vruchten.
Nu heb ik dezelfde geplant in mijn nieuwe tuin en die staat nu 3 jaar.
Het is bekend dat de eerste vruchten pas na 10 jaar komen, dus afwachten maar.