Wat doe ik met uitgebloeide babyroosjes?

ik heb er twee van de afvalbak gered, en wil ze uiteindelijk op het balkon hebben.
ik had gedacht ze eerst te verpotten, ze zitten nu in heel kleine potjes.
dan overwinteren op een onverwarmde kamer, en in mei naar buiten.
is dit een strak plan?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Tuin
2.8K

Het beste antwoord

Uitgebloeide babyroosjes kan je overzetten in een grote pot, zo groot als een emmer van 10 l., daar kunnen er wel drie in, knip nu de helft er af en plaats deze pot op je balkon, tegen de muur van je huis aan, in het voorjaar mesten en daarna de hele zomer een pot vol met bloeiende babyroosjes.
Nooit binnen proberen, dat wordt alleen maar luizen en veel te dunne takjes ( te weinig licht en te warm)
Ook in een onverwarmde kamer is het vaak 15 graden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als reactie op andere antwoorden, indien je ze binnen houdt, gaan ze al vroeg in het voorjaar groeien, dat hou je niet tegen, afgezien van luizen die je dan meestal krijgt, groeien er dan takjes aan die erg teer en zacht zijn, voordat het dan half mei is, is het al een hele slordige bos geworden van slappe hangende takjes, als die dan naar buiten moeten, zijn ze te slap en verbranden door het zonlicht, ze zullen niet dood gaan, maar moeten helemaal opnieuw beginnen, de roosjes die buiten gebleven zijn, zijn half mei, nog kort en stevig en worden daarna alleen maar mooier.
Dus heb je een grote voorsprong door ze buiten te laten.
Mocht het erg koud worden, prik dan tijdig wat kerstboom takjes in de pot tussen de rozen als bescherming, staat leuk en werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt me een heel strak plan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
:)
je kan ze als je ze binnen houd ook verpotten, omdat ze op kamer temperatuur staan, geef wat extra voeding voor roosjes.. haal alle uitgebloeide eruit..eventueel de dooie takjes snoeien.. en dan in het voorjaar naar buiten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er 5 buiten geplant gedurende de lentes en zomers de afgelopen jaren en ze overleven zelfs strenge winters.
De kleur van de bloemen is wel veranderd nu ze buiten staan.
Ik zou wel wachten tot de lente om ze buiten te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel goed plan.
Ze zijn sterker dan je denkt. Ik zet ze altijd gewoon in de tuin. Zijn ze uitgebloeid, dan haal ik ze uit het bakje en zet ze zo in de aarde. Ik zet al die bakjes na verloop van tijd steeds bij elkaar en heb inmiddels een groepje vrolijk gekleurde mini roosjes bij elkaar. Nu hebben ze natuurlijk niet zo`n vrolijk gekleurde uitstraling, maar volgend jaar bloeien ze weer net als ze al jaren doen, zelfs na die vele vorst die we hadden.
Nu woon ik aan de kust, dus vriest het hier niet zo hard, maar vorig jaar wel. Ook dit hebben ze doorstaan.
Je moet niet denken om ze te verpotten, je moet ze wel verpotten in in iets groter potje en dan niet warm overwinteren zoals je van plan was, dan komt het allemaal goed.:)
amc