Welke plant is dit ?

Hij is helaas inmiddels volkomen uitgebloeid en het is stikkedonker in de tuin, dus kan er geen foto meer van maken, maar ik ben (voor het herbarium van mijn dochter) dringend op zoek naar de naam (en eventueel een afbeelding) van de volgende plant :

Vrij lage plant met grote, hoefijzervormige, donkergroene bladeren. Groeit in groepen en lijkt zichzelf uit te zaaien.
De bladeren zijn aan de onderzijde paars, en in de schemering krullen ze op om de volgende dag weer uit te vouwen (maar niet zo erg als een Calathea-achtige)
Aan het eind van de zomer gaat hij ook nog even bloeien met wat 'rommelige' gele bloemetjes.

Is er toevallig iemand die die plant herkent, er de naam van weet en er eventueel zelfs een foto van kan vinden ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je weet toch wel wat voor planten je in je tuin hebt.
hoezo valt ie je nu pas op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel redelijk welke planten ik in mijn tuin heb, maar ik weet niet van alle de namen. En van deze, waar we een blad van gedroogd hebben, weet ik hem dus niet (meer), en hij moet toch in het herbarium komen. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland circuleren al fotocamera's met zo'n 'flitsding' erop.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, maar die maken van een uitgebloeide plant in het stikdonker ECHT geen herkenbare foto meer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hooguit een onherkenbare brei met een lichtvlek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk: het is eigenlijk een waardeloze uitvinding...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt wel mee, maar zolang ze nog geen foto's maken van iets zoals het er een paar weken geleden uitzag, is het in dit geval nogal zinloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet wat voor camera jij hebt maar de camera van mijn telefoon maakt geweldige (herkenbare) fotos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke chique apparatuur heb ik niet nee, gewoon een simpel klein cameraatje. Maar ook een supersnelle hypermoderne mega-camera maakt géén herkenbare foto van de uitgebloeide, verlepte, door herfstbladeren bedekte sneue frummel die ooit de betreffende plant was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag goed lezen zou trouwens een flink stuk van deze discussie behoorlijk overbodig maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kenners zullen 'm nog wel herkennen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ga ik toch van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pluk een blaadje en maak er binnen een foto van.
leg er iets bij voor de verhouding van het blad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer nodig ; jullie (Stippel en Ed) hebben hem gevonden ! Heel erg bedankt.

Het beste antwoord

Er zijn niet zo veel planten met hoefijzervormige bladeren.
natuurlijk zijn er 4 soorten hoefblad, maar die bloeien niet in de zomer.
En dan ook nog blad met een paarse onderkant en 'rommelige' gele bloemen in de zomer, dan kom je uit bij Ligularia, dan klopt alles, maar dit is geen vrij lage plant, maar een vrij forse plant.
Kan nog zijn, dat de plant erg droog staat, het is eigenlijk een moerasplant, maar op droge grond blijft hij kleiner en lager, komt bij dat dit voorjaar en begin zomer ook erg droog waren, ook daardoor zou het hem kunnen zijn.
Er zijn heel veel soorten, kijk even bij afbeeldingen Ligularia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laag is ook voornamelijk ten opzichte van de hogere planten en struiken die er omheen staan ; de bloemen komen wat hoger, maar het blad komt niet boven mijn knie uit. Maar het is hem inderdaad; heb hem met deze latijnse naam gevonden als Ligularia Dentata 'Othello" en dat is hem precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig kiezen uit twee goede antwoorden, maar dat van Ed is het meest volledig en informatief en verklaart vermoedelijk waarom ik het alleen als een lage plant ken. Wellicht klimt hij volgende zomer een stuk hoger ?

Andere antwoorden (1)

Ik moest denken aan deze: Ligularia dentata - Kruiskruid,
maar volgens de beschrijving heeft die roze bloemetjes. Volgens mij heb ik ze ooit ook wel in 't geel gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken ze niet in het rose, alleen in het geel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kruiskruid intik, krijg ik planten die er een beetje of helemaal niet op lijken (senecio en asteracaea), maar nu ik de juiste plant gevonden heb (ligularia dentata 'Othello') staat dar op sommige sites weer wel kruiskruid bij. Weird....
De bladen in je link lijken er inderdaad wel weer erg op.