Wat is dit? En wat voor gevolgen heeft dit voor de struiken en bomen van de gemeente en de beplanting in onze tuin?

Dit (zie afbeelding) bevindt zich in bomen in een, aan onze tuin grenzende, strook groen van de gemeente.
De gemeente doet hier niets aan. Is volgens hen totaal onschuldig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Het zijn de spinsels van de rupsen van de stippelmot. Hij komt dit jaar erg veel voor. Hij geeft de voorkeur aan de wilde Kardinaalsmuts.
De spinsel dienen ter bescherming van de rupsen, bij onraad kruipen ze er in. Ook slapen ze lekker binnen in de spinsels. Als de rupsen een tak kaal hebben gevreten verhuist de hele meute naar een nieuwe tak en maken direct weer nieuwe spinsels.
Na enkele weken verpoppen de rupsen en herstelt de boom wonderbaarlijk snel door de vorming van nieuw blad. Dus niets aan doen, gaat vanzelf weer over.
Dit voorjaar is opnieuw een bewijs dat in een koude winter, minder insecten dood gaan dan in een zachte winter, ook zijn er al opvallend veel vlinders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ze zitten in de kardinaalsmuts. Vandaag kwamen er draden naar beneden vol met krioelende rupsen. De groenstrook van de gemeente grenst precies aan mijn moestuin, dus je snapt dat ik al die neerdalende rupsen niks vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eddijst: Goed gezien volgens mij. Ben het niet helemaal eens met de vorige antwoorden. Helemaal onschuldig is het niet. Ze eten immers de boom helemaal kaal. Maar kwaad kan het niet voor de boom en het herstelt zich wel. @ Ruth: Hopenlijk vinden ze alleen je Kardinaalsmuts lekker en niet je bloemkool ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord Ed,
mijn kardinaalsmuts werd kaal gegeten door deze rupjes... vlak daarna werd een heel nest merels gevoed en groot gebracht met deze rupsjes... later is de struik toch wel weer uitgelopen... het jaar daarna was er aan de kardinaalsmuts niets meer te merken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva, gelukkig had je niet gespoten met gif zoals zoveel anderen welgedaan zouden hebben, die hadden dat nestje jonge vogels (onbewust!) uitgemoord!!!
In de natuur gaat niets verloren!!!
Groeten Ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en spuiten dat doen we niet... alleen met water als het heel droog is...

Andere antwoorden (6)

Dit lijkt op een web voor rupsen! Is inderdaad totaal onschuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben ook 2 bomen in de buurt die hebben dit. het is onschuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Processierups volgens mij en komt eigenlijk alleen voor op eikenbomen. De materie heeft als gevolg dat een leger rupsen de boom kaal eet en de mens kan behoorlijke irritaties oplopen van het goedje. Denk aan: rode bulten etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee duidlijk niet de rups
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg ik een echt spookbos naast mijn tuin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat waren beelden van vorig jaar, maar is precies net zo erg weer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik werd "geholpen"door eddijst, omdat hij wist hoe die rups heet, toen kon ik het opzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel mooi eigenlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ja eva ik ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het ziet er mooi surrealistisch uit hè? doet me denken aan toen het een keer had geijzeld...alle bomen en struiken ingepakt in een laagje glas...
dit wordt spint genoemd dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kat in je avatar 'spint' lekker zo te zien ;) maar 'spint' is toch iets heel anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar daarom kon kempo het nog wel dachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spint is een heel klein beestje, geen echte spin, bijna niet te zien en voedt zich met plantensappen. Meestal zijn er erg veel en deze beestjes maken om zich heen een spinnenrag, dus zo gek was het antwoord nog niet!
Ze komen hoofdzakelijk voor in kamerplanten.
een nest! spinnen webben is onschuldig