Wat is de oorzaak van deze vreemde vergroeiing?

Onze blauwe regen heeft een vreemde vergroeiing. Een tak is bijna 3 cm breed en 4mm dik. Zie foto's hieronder. In 1987 zijn er in onze tuin meerdere planten geweest met deze afwijking, Onder ander agrimonia en kaasjeskruid. Wij dachten dat het toen iets te maken had met Tsjernobyl in 1986. Er blijkt toen in de buurt (Strabrechtse heide) radioactieve neerslag geweest te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

Deze vergroeiïng heet kamvorming, of bandvorming, ergens is er dan iets mis gegaan met de celdeling, in principe kan het in elke plant en boom voorkomen.
heel bekend hierin, zijn de bandvormigen bij de Forsythia, waar het regelmatig voorkomt.
De kwekers zijn er in geslaagd, het in enkele soorten in te kweken, zodat het geen toeval meer is, maar in iedere plant die hij kweekt het in zit.
Zo is ook de bandwilg ontstaan, die veel in kerststukjes wordt gebruikt vanwege zijn mooie platte takken met katjes er in, hier in mijn kamer staat een Peperomia die de bandvorm in zijn bloemen heeft, zo zijn er ook snijbloemen, verplanten, cactussen en zelfs coniferen die een ingekweekte bandvorming hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
van de Agrimonie, is het me ook bekent uit eigen tuin, het heeft dus niets te maken met Tsjernobyl.

Toegevoegd na 2 uur:
In de vakwereld geeft de naam 'cristata' aan dat het om een soort gaat met kamvorming, komt vooral veel voor bij verplanten en cactussen.

Toegevoegd na 16 uur:
verplanten= vetplanten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ben bang dat heel nederland in 1986 radioactieve neerslag heeft gehad.Want op z'n minst mocht er geen spinazie en sla uit eigen tuin gegeten worden.Het werd in ieder geval afgeraden.Het zijn hele mooie foto's.