Waarom zitten er boven sommige deuren in mijn huis raampjes en boven andere niet?

Op de overloop van mijn huis (40 jaar oud) komen vijf deuren uit. Drie slaapkamers, de badkamer, de wc. Twee van de slaapkamers hebben geen raampje boven de deur, de andere drie wel. Waarom is dat? Ik kan me nog iets voorstellen bij het inlaten van licht, maar de wc heeft geen buitenlicht maar wel een raampje boven de deur.
Waarom toch?

Toegevoegd na 1 dag:
We hebben het er thuis ook nog over gehad, en kan het iets met de dragende muren te maken hebben? Dus in de dragende muur (die loop van van voor naar achter door het hele huis) geen raampje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
12.2K

Het beste antwoord

Wij hebben thuis dezelfde situatie.
Het is om licht door te laten, zowel buitenlicht,
alsmede licht van een nachtlampje op de overloop.
In beide gevallen kan men zich orienteren vanuit
welk vertrek men ook komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het toch te maken heeft met licht doorlaten. De wc krijgt nu licht van de overloop, anders had het helemaal geen licht gehad als bv de gloeilamp kapot gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de wc: dan ziet men al op een afstand of hij bezet is.
voor de overigen: Ouderslaapkamer, geen raampje wegens privacy, en misschien was de andere kamer bedoeld als logeerkamer, ook privacy dus (De gast hoeft niet toe te geven dat het licht de hele nacht aan is)
anneliez
13 jaar geleden
Het kan zijn dat in de loop van de 40 jaar een paar deuren vervangen zijn.

Wij wonen ook in een oud huis en een paar deuren zijn nog origineel (met raampje) en een aantal zijn vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het niet om te verlichten, dan om te verluchten als je ze ook open kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft allemaal met inlaten van daglicht te maken. Waarschijnlijk vond de ontwerper van het huis dat 1 slaapkamer met bovenraampje voldoende was voor daglicht op de overloop. Het bovenraampje boven badkamer en wc zorgt dat ook daar daglicht komt.