Wat is het verschil tussen een foto op canvas, en een foto op linnen?

Ik wil van mijn vakantie een aantal foto's laten afdrukken, en ik kwam onder andere de mogelijkheden canvas en linnen tegen. Wat is het verschil tussen die 2?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.3K

Het beste antwoord

Linnen is het materiaal dat gebruikt wordt om een canvas doek te maken. Linnen is een natuurproduct. Het zijn vezels van de Hennepplant die tot draden gesponnen worden. Van die draden kun je een doek weven (een canvas).
Tegenwoordig is canvas een soortnaam voor lappen stof en is het linnen vaak vervangen door kunststof.
Ik denk dat het in principe niet uitmaakt of je je foto op canvas laat drukken of op linnen, ze zullen hetzelfde bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een goed canvas om op te schilderen is gemaakt van katoen of van linnen. Linnen smeert iets vloeiender en als je veel natte verf gebruikt vervormt het doek wat minder. Maar linnen is ook behoorlijk duurder en het eindresultaat is hetzelfde. Om een foto erop af te drukken lijkt me het materiaal niets uit te maken.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de foto-branche zal men met beide termen precies hetzelfde bedoelen: een op een raamwerk gespannen doek, van wat voor textiel dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linnen is dunner, canvas is dikker en kan ook buiten hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linnen is een soort textiel dat gemaakt wordt uit vlas.

Canvas is (van oorsprong) een sterk en ruw en ongebleekt linnen weefsel.

Wat mij betreft zou een foto op linnen er dus fijner en minder grofkorrelig moeten uitzien en canvas een
stoerder resultaat geven.

Maar omdat canvas van oorsprong ook een linnen weefsel is, zou het zo maar kunnen dat die termen gewoon door elkaar worden gebruikt.