Ik wil een blok van 2 keukenkastjes ophangen op een wand van gipsblokken, hoe pak ik dat aan, pluggen, keilbouten oid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
14.4K

Antwoorden (6)

Ik zou het niet aan het gips zelf ophangen maar bijvoorbeeld het rachelhout zoeken of dieper, de muur zelf ( mits er een muur achter zit.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hier speciale pluggen voor (type Fischer of Taro), laat je even voorlichten bij de vakman.
14 jaar geleden
Volgens mij bedoel je gasbetonblokken?
Dit is net iets anders. Tenzij je de muur/wand zelf geplaatst hebt...

Maar zoals eerder aangegeven zijn hier speciale pluggen voor te krijgen. Maar probeer dan wel schroeven en pluggen te krijgen die ver genoeg de muur in gaan. Anders heb je ook met deze speciale pluggen op termijn een probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de muur alleen een scheidingswand zonder dragende functie? Dan zijn er waarschijnlijk 7 cm dikke blokken gebruikt. Er zijn types die massief zijn en er zijn er ook die hol van binnen zijn. Hier kun je maximaal ongeveer 30 kilo aan ophangen. Als je bedenkt dat een blok van 2 keukenkastjes ongeveer 1,0 tot 1,2 m breed is, dan kun je er niet veel zware spullen inzetten. Ik weet zo even niet meer uit m'n hoofd of de 30 kilo per kast is of per plug.

Voor het ophangen van keukenkastjes zou ik zelf minimaal 8 mm pluggen gebruiken en liever nog 10 mm. Je wilt niet dat je bovenkast met het servies van oma erin 's nachts naar beneden komt zetten (zulke dingen gebeuren altijd 's nachts).

Ik weet niet of de achterkant van de muur er zich voor leent, maar een stevige oplossing is om een soort ankerplaat op de achterkant van de muur te bevestigen en een boutverbinding helemaal door de muur heen te maken. Misschien is dit te combineren met een schilderij/ spiegel aan de achterkant? Deze plaat verspreidt de krachten over een groter oppervlak.

Het lijkt omslachtig voor een keukenkastje, maar je zult versteld staan van de krachten die vanuit een volle kast op de muur uitgeoefend worden. De kast hangt er zelf aan, dit veroorzaakt een dwarskracht die de bout wil doen afschuiven en/of het gat in de muur naar beneden toe wil uithollen. Verder wil het kastje naar voren komen wat een normaalkracht op de bout veroorzaakt die de bout uit de muur wil trekken, dit wordt tegengehouden door de weerhaken en ribbels op de plug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de betere oplossingen voor het ophangen van keukenkastjes vind ik zelf het volgende: je neemt een vierkant balkje8 bij 5 cm. ( of iets groter) en zaagt hem in de lengte door, dus 45 graden. (zijn ook zo te koop) Bevestig de ene helft aan de muur en de andere helft aan het kastje Hang nu het kastje op de balk aan de muur, zodat het weer een balkje vormt. Het kan er nu ook zo weer af en weer er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze manier kun je het kastje inderdaad op meerdere punten met een plug&schroef vast zetten.
Meestal worden er bij aankoop van een wandkast bevestigingsmateriaal geleverd. Deze voldoen goed op de meeste ondergronden. Ook bij b.v. Ytongblokken.