Wat past bij lichte muren en donkere meubels, een lichte vloer of donkere vloer?

We willen donkere meubels (salontafel, tv meubel en eettafel donkerbruin, bank zwart leer). De muren laten we licht, wit en of creme. Maar past hier nou een lichte vloer bij (bijv. wit eiken) of donkerbruine parket? Moet snel een keuze maken voor de vloer. Als het een donkere vloer wordt, is het dan niet te donker allemaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
14.8K

Het beste antwoord

Bij een donkere vloer krijg je een "bodem" in je kamer, een stabiel vlak waar de rest van je kamer op leunt.
Wel zou ik de muren niet wit maken, maar b.v. zandkleurig.
Hier moet je wel een beetje lef voor hebben, maar je zal zien hoe mooi het staat.
Zijn de meubelen erg donker, neem dan een bruine vloer kleur die lichter is dan je meubels.
Als je het goed doet, dan horen/passen alle kleuren bij elkaar en vormen een harmonieus geheel, hoe beter alles bij elkaar past, hoe ruimer je kamer lijkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
15 jaar geleden hadden we een houten gebeitste vloer gemaakt in een lichte kleur, we hebben donkere meubelen.
12 jaar lang vonden we de kleur van de vloer niet echt mooi. we dachten dat hij vanzelf donkerder zou worden, maar larix hout doet dat amper.
Na 12 jaar heb ik de vloer mahonie rood-bruin gebeitst en nu is hij prachtig, voor die tijd hadden we altijd maar het idee, dat we in een zomerhuisje zaten en de vloer nog niet klaar was.
Kan je zien, hoe belangrijk kleur kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou een dokere vloer aanhouden, om wat contrast met je muren te creeeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de bank wart leer doet, hou de vloer dan licht...
Anders oogt de kamer veel kleiner..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,

Nee, ik zou er niet voor kiezen om een (erg) donkere vloer te nemen. Wat al gezegd is, het doet de ruimte kleiner lijken. Wit eiken zou een goede optie zijn, je zou ook kunnen kiezen voor een mooie hout kleur. Meestal een erg fraaie natuurlijke uitstraling welke goed past bij donkere meubels. Kies een niet te donkere kleur hout, maar een " middenkleur" zeg maar. Niet te licht, niet te donker. Ik denk dat je dan een goede keuze maakt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zelf ook donkere meubels, ik heb nu laminaat.. maar vind dit niet heel erg mooi.. ik denk zelf dat een lichte kleur vloer mooier en beter zal staan. je kunt je huiskamer dan wel warmer inrichten met bijvoorbeeld grote planten.. schilderijen met warme kleuren..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een donkere vloer verveelt volgens mij het minst snel. Als het wat somber oogt, kun je de zaak geweldig opfleuren met een kleed in frisse kleuren. Daar doe je wonderen mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ging voor een lichte kleur vloer..een beukenkleur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een lichtbruine vloer mooi zal staan. Een warme kleur met een beetje okertint erin. Je donkere meubels komen dan mooi uit, en dan is het contrast niet zo groot dan wanneer je een lichte kleur zou kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de gulden middenweg! Een middelkleur vloer, niet te licht, niet te donker en geef een van de muren een andere lichte kleur. De muur waartegen je zwarte bank staat kan je bijv. een zilvergrijze tint geven of een tint in de kleur van je accessoires (kussentjes, gordijnen etc.)
Zelf heb ik een grote bordeauxrode leren hoekbank met poef en fauteuil en een ook donkere rookglazen salontafeltje met witte wanden rondom. Er hangt een groot schilderij op de muur boven de bank, een grote muur met opzij een zijraampje. Het schilderij heeft een bordeauxrode lijst en het schilderwerk zit in een oud-rozeachtige passa-partout. Ik heb die hele muur in de tint van die passe-partout geschilderd. Toen ik het mijn man voorstelde zei hij;" En jij denkt dat ik in een roze kamer ga zitten"? Ja dus, want in huis bepaal ik en eenmaal klaar zag het er echt mooi uit, het gaf een warmer gevoel was "aangekleder". Mijn man vond het toch wel mooi, moest hij eerlijk toegeven.Het is natuurlijk niet echt roze maar lijkt enkele tinten lichter dan bordeauxrood maar dan iets meer naar donkerroze neigend. De eethoek , het dressoir en de bar zijn roomwit en onder de eethoek ligt weer een bordeauxrood/wit/beige gemêleerde pers. Ik heb daar berkenkleurig laminaat bij genomen, dat is zo`n mooie middenkleur. Zeker wanneer je andere meubels donker zijn, moet je geen donkere kleur vloer nemen. Is ook nadelig want vooral stof zie je sneller op een donkere vloer liggen en je moet het ook van de praktische kant bekijken. Tja, naar mijn smaak moet een woonkamer er ruim en opgeruimd licht uit zien. Maar dit is mijn mening.

Toegevoegd na 4 minuten:
Corr; belangrijk typefoutje gemaakt, het moet zijn 'beukenkleur'.