Kan muziek (geluidsgolven) kwaad bij een oude klok?

Beste Lezer,
Recentelijk heb ik een groot oud (minstens 250 jaar) uurwerk geërfd van een familielid. Het werkt nog prima, ik moet het elke 3 dagen opwinden. Ik wil er mijn best voor doen 'goed voor te zorgen'. En het geen verdere schade (een krasje hier en daar door de loop der jaren) laten krijgen.
Nu staat het veilig op een kast uit direct zonlicht, maar naast een luidspreker. En ik vroeg mij af, kunnen geluidsgolven van bijvoorbeeld luide klassieke muziek kwaad? Omdat er allemaal draaiende delen in zitten, en geluidsgolven dingen kunnen laten trillen. Graag hoor ik van u of ik het uurwerk beter kan verplaatsen, of dat ik spoken zie. Bij voorbaat dank.

11 maanden geleden
in: Interieur
1.2K
SingingCoyote13
11 maanden geleden
een robuste klok en daarnaast het draaien van luide klassieke muziek en de consequenties daarvan. mag ik vragen hoe luid jij de muziek zet ? hoeveel decibel eigenlijk precies ? ik denk aan de hand van je vraag dat het om de db gaat hierbij en niet om andere dingen zoals magnetisme van de magneten in luidspreker boxen ed ?
TurfGraver
11 maanden geleden
Denk dat je eerder doof wordt dan dat je klok er last van zal hebben.

Geef als eerste antwoord