Wie kan mij wat vertellen over dit merkteken/logo?

Ik wil graag weten waar het merkteken/logo van is, van welke fabriek/persoon, wanneer het werd gebruikt en wat de waarde is van de vazen/gemberpot waar het opstaat. De vazen en gemberpot zijn groot en lijken op Delfts blauw. Behalve een vermelding op Etsy kan ik er niks over vinden op internet.

Alvast bedankt!
https://postimg.cc/gallery/zqkhWGq

Picture for question
12 maanden geleden
in: Interieur
3K
Amadea
12 maanden geleden
Andere potten met het merkteken T. Delft's laten een heel ander kroontje zien, namelijk deze: https://patyna.pl/wp-content/uploads/2014/12/20230216_144055.jpg
Die van jou ben ik nog nergens anders tegengekomen. Doet mij vermoeden dat het om namaak gaat...
Antoni
12 maanden geleden
Een logo kan toch ook veranderd worden in de loop van de jaren, @Amadea? Dat gebeurt met zo veel logo's: na verloop van tijd worden ze gemoderniseerd.

Het beste antwoord

Er valt niets te melden over de waarde van jouw pot en vazen, omdat wij die niet kunnen zien.
Het enige wat kan worden doorgegeven gaat over het merkteken. Dat is niet handgeschilderd maar gestempeld, wat betekent dat het geen antiek Delfts aardewerk betreft. Want stempels worden pas gebruikt sinds de late 19de eeuw.
Er is geen informatie te vinden over een fabriek die potten en vazen maakt met het stempel T.Delft's. Mijn vermoeden is dat deze fabriek niet in Delft en zelfs niet in Nederland staat of stond, maar in een Oost-Europees of een Aziatisch land.
. . .
Nu zichtbaar is hoe het aardewerk eruit ziet kan de informatie worden gegeven dat dit een driedelig kaststel wordt genoemd en het bestaat uit twee bekervazen en een dekselpul. De naam kaststel moet letterlijk zien: een set vazen die bedoeld is om op de overstekende kap van een kast te plaatsen (of op de schoorsteenmantel).

Maar zolang niet bekend is waar en wanneer het kaststel gemaakt werd valt er nog weinig over de waarde in te schatten. Misschien geeft https://www.catawiki.com/nl/l/70083901-flora-plateelbakkerij-3-delig-delfts-blauw-kaststel-3-aardewerk een indicatie. Dat werd gefabriceerd in Gouda tussen 1970 en 1979 en er is 25 euro voor geboden. ‘Delft’ duidt bij deze set op het type décor. Dat is geïnspireerd door traditioneel Delfts aardewerk en niet op de productieplaats.
. . .
En als laatste toevoeging zag ik daarnet een interessant filmpje waaruit te leren is dat het authentieke Delfts blauwe aardewerk met de hand geschilderd werd. Maar op taxatiedagen verschijnen veel mensen met via de transfertechniek overgebrachte versieringen (feitelijk via een plakplaatje) op keramiek dat geen meesterteken op de onderkant heeft staan. Zie https://www.youtube.com/watch?v=iZNXTabCzpY
Toegevoegd op 16 mei 2023 19:51: tekst
Amadea
12 maanden geleden
SimonV
12 maanden geleden
+ Ik vertrouwde al op een goed antwoord van jou...
Dizzy41
12 maanden geleden
Ik zou graag ook een foto van de vazen willen toevoegen, maar ik kan maar 1 foto toevoegen... Weet iemand hoe ik meerdere foto's kan toevoegen? En dank voor het antwoord @Amadea
Amadea
12 maanden geleden
Door de foto's naar een afbeeldingensite te uploaden en vervolgens de directe links (die eindigen op .jpg) aan je vraag toe te voegen. Bijvoorbeeld https://postimages.org/nl/ Uitgeprobeerd staat jouw (door mij aangepaste) beeldmerk nu hier: https://i.postimg.cc/vmSxjRLb/m5uy9e7wlh1j.jpg
SimonV
12 maanden geleden
Upload de foto's hier:
https://www.imgonline.com.ua/eng/combine-two-images-into-one.php
en vervang de gecombineerde foto door de huidige foto.
Dizzy41
12 maanden geleden
Gelukt! Bedankt voor de uitleg
Dizzy41
12 maanden geleden
Heel erg bedankt, Amadea