Het is inderdaad een asbak, met luciferhouder. Als je googlet op afbeeldingen met de woorden "tripod boomerang ashtray" krijg je 'm in diverse kleuren te zien, behalve deze gele ook in zwart, roze, turkoois, purper, lichtblauw, bruin en wit. Vermoedelijk uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Maar andere tweedehandssites hebben het over de zestiger jaren.
. . .
Deze futuristische asbakken waren enorm populair in een tijd dat roken nog heel gewoon was. De spiraal in het midden was ontworpen om sigaretten op hun plaats te houden zonder dat ze in de asbak konden glijden.
Toegevoegd op 26 september 2022 13:28: bron, tekst
Amadea
een jaar geleden