HR++ glas bestaat uit twee normale glasplaten met een gasvulling ertussen. Deze glasplaat zal bij lokale temperatuursverschillen barsten, net zoals een enkele glasplaat. Het advies is dus: niet doen. In feite is geen enkele beglazing hier tegen bestand.
een jaar geleden
Edraket
een jaar geleden
De vraag is, of de warmtestraling van de kachel richting glas voldoende krachtig is, om het glas zover op te warmen dat dit breekt.
Voor mijn gevoel zal het glas zeker 50 graden moeten worden voordat dit zal breken.
Waarschijnlijk hoger maar dat weten we niet. Ik zou als de kachel nog eens in bedrijf is, in de bestaande situatie, voelen hoe warm je hand wordt als je die op een afstand van de kachel houdt, gelijk aan de afstand tot het glas in de nieuwe situatie. Of er een thermometer bij houden.
Edraket
een jaar geleden
Ik heb hier nog eens over nagedacht, en me gerealiseerd dat de warmtestraling die de kachel afgeeft elektromagnetische straling is.
Die straling gaat door het glas heen, zoals zonlicht ook door glas heen gaat.
Het glas van een serre die in de zon staat wordt niet warm.
Warmte ontstaat pas als elektromagnetische straling op een vast of (vloeibaar) oppervlak valt. Op dat moment gaat straling over in warmte.
U kunt dus de kachel gerust naast de schuifdeur plaatsen, omdat het glas niet warm kan worden. Mijn advies om met de hand te voelen hoe warm het op die plek is, is dus helemaal fout.
De warmte die u voelt op uw hand, die ontstaat op de hand door de overgang van de straling in warmte.
Glas dat zich op die plek zou bevinden wordt niet warm, omdat de straling verder gaat tot het punt waar die verderop op een oppervlak valt.
Inekez1
een jaar geleden
Dubbel glas kan al breken als je met een gewone haarföhn er op blaast. Zeker als het buiten koud is en het glas ook flink is afgekoeld ontstaan er in korte tijd grote temperatuurverschillen als je dan binnen een kachel aan zet vlakbij dat glas. Afhankelijk van het type kachel zou ik minimaal een meter afstand houden, als het een kachel met flink vermogen is zelfs meer.
escape
een jaar geleden
Oei, Edraket, er klopt niet veel van je betoog. Als warmte elektromagnetisch zou zijn, dan stoort je kachel op je radio of Wifi. Gelukkig is dat niet zo.
Glas absorbeert wel degelijk energie. Dubbel glas nog meer dan enkel glas. Dus een kachel naast zo een raam is een slecht idee. Lees maar voor de theoretische achtergrond; https://www.joostdevree.nl/shtmls/g-waarde.shtml
Edraket
een jaar geleden
Warmte is niet elektromagnetisch,
Warmtestraling is elektromagnetische straling.
Via elektromagnetische straling bereikt de warmte van de zon de aarde.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Glas laat zichtbaar licht door. Maar infrarood (dus warmtestraling) wordt wel degelijk geabsorbeerd.
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2016/02/01/infraroodpanelen-nabij-ramen-gaat-de-infraroodstraling-er-doorheen-of-niet/