Hoe ziet een 1000-uren kaars uit de jaren '70 eruit?

Johan Derksen sprak tijdens Veronica Inside dinsdag 28 april over een '1000-uren kaars op zo'n grote sokkel'. Bestaat zo'n kaars überhaupt wel? Hoe ziet een 1000-uren kaars uit de jaren '70 eruit?

een jaar geleden
in: Interieur
8.9K
Pieterke
een jaar geleden
Je moet die 1000 uren niet letterlijk nemen. Die term geeft slechts aan dat de kaars heel lang, veel langer dan gemiddeld. brandt. Maar zeker geen 1000 uren.
Amadea
een jaar geleden
'k Heb gezocht in krantenadvertenties uit de jaren zeventig (https://www.delpher.nl/nl/kranten), maar niets gevonden. Wijst er volgens mij op dat het een geheel verzonnen gebeurtenis betreft.
Pieterke
een jaar geleden
@Amadea: Waarom zou het een verzonnen gebeurtenis zijn? Lang niet alles kwam en komt in de krant terecht (gelukkig maar).
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea
Waar heb je dan naar gezocht? En wat heb je dan (niet) gevonden?
SentWierda
een jaar geleden
Wellicht heeft Johan Derksen de zaak aangedikt en was het zelfs niet 10-uren.
Het kan (zal?) een 7-uren kaars zijn geweest. V&D adverteerde hiermee in Het Parool van 15 december 1977: als vrijdagvoordeel 30 gotische kaarsen van 20 cm lang voor 4,50 gulden. Goed voor totaal 200 branduren.
Of het was een gotische kaars van 31 cm lang, 7,5 branduren. Aanbieding van Hema: 5 stuks 1,50 gulden. (Advertentie in AD van 13 december 1974.)
SentWierda
een jaar geleden
Een 1000-uren kaars uit de jaren '70? De term -1000-uren kaars- bestaat niet. Die is door Johan Derksen verzonnen. (Amadea heeft gelijk.)
Het is een vorm van visserslatijn (= grootspraak), die beter voetballatijn (= voetbalhumor/kroegpraat)) kan worden genoemd.
Veel kijkers naar VI is ontgaan dat het kroegpraat is.

Antwoorden (2)

1000-uren kaarsen zijn kaarsen die 1000 uren branden (of dat in ieder geval beloven). Dat betekent dat hij vrij dik is en / of vrij lang. En gemaakt van materiaal wat niet heel snel brandt. Kortom, er is niet 1 model wat 1000 uren brandt. En dat verschilt nu niet van de jaren '70.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Van mij een plus als tegenhanger van de min.
Ik weet dat er meterkaarsen bestaan, dat is een kaars die een meter lang is met een diameter van ongeveer 10 cm. Misschien dat die bedoeld werd?
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
In een kerk zou kunnen.
Maar in een gewone woning? Wie zou zo'n kaars kunnen betalen?
Pommerd
een jaar geleden
@SentWierda, mijn vader kocht er vroeger altijd een voor de kerstdagen. Ze waren niet extreem duur, anders had mijn vader ze echt niet ieder jaar gekocht. De grote kaarsen in kerken zijn vaak omhulsels waar een kleinere kaars in zit, als die opgebrand is gaat er weer een nieuwe in het omhulsel.
Abcde
een jaar geleden
Deze kaarsen vallen me wat prijs betreft niet tegen. Maar Johan had het erover dat de kaars op een sokkel stond. Deze lange, smalle kaarsen staan dan niet stabiel, ze moeten echt in een kandelaar met pin, zeker als je ze wilt branden. Ik denk daarom dat dit niet het antwoord is waarnaar wordt gezocht. Hier vind je voorbeelden van kerkkaarsen in het door jou genoemde formaat. https://www.kerkkaars.nl/webshop/43/paaskaarsen-2022/