Wat zijn de eisen waaraan een boiler dient te voldoen, om een ligbad van gemiddelde afmeting te kunnen vullen met aangenaam warm badwater?

Aantal liters?
Vermogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Met deze vraag kan je terecht bij de installateur of bij de gemeente. (Tenminste bij de gemeente was dat altijd zo. Volgens mij de dienst gas en water.
Vervolgens heeft het natuurlijk ook te maken met de gezinssamenstelling, hoeveel personen willen er een lekker bad. Electrische boilers maken vaak gebruik van nachtstroom (goedkoper) en bewaren het hete water in een zeer goed geissoleerde tank. Je kan, als de tank leeg is deze handmatig inschakelen (op een timer) maar dat kost je wel dure energie.
Een op gas gestookte boiler zal meteen weer gaan verwarmen als het water onder de gewenste temperatuur komt. Volgens mij kan je beter een beetje overcappaciteit hebben dan een te kleine boiler. Een boiler verwarmt tot c.a. 90 graden. (is instelbaar) Door bij te mengen met koud water beschik je dus over een behoorlijke hoeveelheid aangenaam badwater.