Hoe onderhoud ik een kast in rozenhout met ingelegde motieven waarvan ene kant afgebleekt is door de zon ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
2.6K

Het beste antwoord

Kijk eerst wat er nu p zit. als de kast in de vernis staat, kun je hem waarschijnlijk het beste over lakken.
Je kunt ook voor meubelolie of was kiezen.
Wanneer je keuze valt op een methode die anders is dan deze ondergrond dan moet je hem eerst helemaal reinigen en schuren tot alles eraf is.
Daarna kun je de nieuwe laag aanbrengen. Het makkelijkst in onderhoud is blanke lak en dan nog liever spuiten dan metde kwast.
Als er was op zit kun je dit verwijderen met white spirit of terpetine.
Schuur de verbleekte kant tot weer dezelfde kleur ontstaat, daarna zul je bij aflakken ook geen kleurverschil zien en denk erom dat lakken het hout donkerder maakt.