Muurbescherming voor wachtzaal dokterspraktijk: wat is het beste materiaal;.. en waar kan ik het kopen?

Voor de wachtzaal van mijn echtgenote, zoek ik een (liefst transparante) plastiek/pvc folie of plaat die ik tegen de muur kan plaatsen om de muur te beschermen tegen stoelleuningen en die ook de muur proper houdt wanneer men (zittend) met het hoofd tegen de muur leunt... (makkelijker af te wassen dan de muur zelf :-) )
Maar als ik naar 'stootrand' of 'wandbeschaming' google, vind ik enkel van die 'industriële oplossingen' voor in ziekenhuizen, wat een beetje 'overkill' zou zijn... Als beginnend arts is het budget uiteraard beperkt... :-)
Enige suggesties? Ook wààr ik eventueel dat materiaal zou kunnen aankopen? We wonen in België, maar uiteraard zijn ook adressen in NL welkom!
Dank bij voorbaat voor jullie hulp en suggesties!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Interieur
3.7K

Antwoorden (2)

Ik denk in de eerste instantie eigenlijk gewoon aan glasvezelbehang, met een goede waterafstotende, afwasbare verf. Ik heb iets dergelijks in de badkamer en dat functioneert prima, is goed te reinigen.
Te koop bij de bouwmarkt en de kosten zijn binnen de perken.

Je kunt natuurlijk ook gewoon prima een plaat gelakte triplex tegen de muur schroeven. Of een plaat (gekleurde) perspex.

Ik zou niet zozeer op zoek gaan naar kant&klare industriele oplossingen, maar gewoon een beetje creatief "outside the box' denken. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan een soort boekenplank waardoor het met het hoofd tegen de muur leunen eigenlijk geen optie meer is. Maar een simpel houten (sier)lijstje heeft waarschijnlijk al het zelfde effect en is weer makkelijker schoon te houden.

Ik ben in mijn hoofd nog even verschillende wachtkamers waar ik ooit geweest ben afgelopen, en eerlijk gezegd heb ik maar zelden ergens de stoelen (of bank) zo dicht tegen de muur zien staan dat je daar per ongeluk of expres met je hoofd tegenaan komt. Misschien moet je het dus niet zoeken in de wandbekleding, maar in het meubilair zelf ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Je zou er ook vinyl of laminaat tegen aan kunnen (laten) plakken.
https://www.kwantum.nl/vloer/vinyl/sortby-va_salesprice-asc?s2m_channel=70&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=01.%20SEA%20-%20Vloer&utm_term=Vinyl&utm_content=03.%20Vinyl%20-%20Vinyl%20%2F2
Is niet te koop in transparant, maar functioneert wel.
Een duurdere, maar wel transparante oplossing zijn plexiglasplaten, deze zijn te koop in de bouwmarkt.
Als je tegen de plint een balkje of plank legt die zorgt dat de stoelpoten verder van de muur afblijven, dan gaat ook niemand met zijn hoofd tegen de muur aan en komen de leuningen er ook niet tegenaan. Zo staat de stoelen bij onze tandarts en de muur blijft onberispelijk.
Ivana