Hoe noemt men een spiegel die aan de bovenzijde los van de wand hangt?

Vooral in grote huizen, paleizen e.d. hingen spiegels vaak aan hoge wanden, en werden gekanteld opgehangen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
2.3K

Antwoorden (1)

Die spiegel heeft geen speciale naam. Dit wordt net zo gedaan als met grote schilderijen, met ijzerdraad aan de achterkant dat ovver een haak hangt. Hoe lager het ijzerdraad ten opzichte van de bovenkant van de lijst, des te verder kantelt hij naar voren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je reactie Beerenburgertj. Hoe een spiegel (of schilderij) op deze manier opgehangen wordt was me bekend. Ik zoek echter naar beeldmateriaal van op deze manier gemonteerde spiegels en kom enkel beelden van vlak hangende spiegels tegen. Terwijl de kantelmethode veel gebruikt werd. Vandaar mijn vermoeden dat de wijze van ophangen ergens aan het woord 'spiegel' verbonden zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke gedachtegang, maar een dergelijk woord is mij niet bekend.