Waarom wordt aangeraden geurstokjes regelmatig te vervangen?

Als ze verzadigd raken zouden ze minder goed geur verspreiden: ik vraag me af waarom? Het lijkt me dat verzadigde stokjes de geur juist beter verspreiden.

8 jaar geleden
in: Interieur
14.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom de bloem stengels in de vaas opnieuw afsnijden . Vaak is de geur fles gevuld met een parfum en bufferstoffen. Op alcohol ( een soort ) basis . Het wordt op gezogen de alcohol verdampt de geurstof ook maar de olie of ? Blokkeert verdere opzuiging . Omdraaien zou ook prima zijn

Het beste antwoord

Geurstokjes die verzadigen zijn het daadwerkelijk probleem niet. De stokjes nemen het vocht op uit het potje en alles wat daarin zit. Daar zit ook wel wat stof is en verontreiniging.
(in de (chemische) analytiek wordt dit chromatografie genoemd)

Die verontreiniging (stof, vuil, ook al zijn het maar hele kleine deeltjes) verstoppen inderdaad de "porieen" van de geurstokjes. Daardoor kan er a) minder vloeistof opgezogen worden (daar zit meestal het probleem namelijk) en b) waar de geur wordt afgegeven zijn er minder "vrije plekken" waar de geur kan verdampen.

Dus je moet niet geurstokjes vervangen die verzadigd zijn van vloeistof. Je moet de stokjes na verloop van tijd gaan vervangen als je het idee hebt dat ze minder geur afgeven (en dat is dan omdat er teveel vuil in de stokje mee is opgezogen).
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Ah, dat klinkt logisch, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Omdat de stokjes na verloop van tijd verzadigd raken, waardoor de geur niet meer goed verspreid kan worden. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met poriën die verstopt raken.
Amadea
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Alleen je laatste zin is dus je antwoord. Kan je dat misschien nog wat meer uitleggen? Waarom zou de geurstof niet meer verdampen als de stokjes verzadigd zijn?
Amadea
8 jaar geleden
Kijk, dat licht Thecis al uitstekend toe!
Thecis
8 jaar geleden
@amadea,
sorry dat ik je geen tijd gaf om je antwoord vollediger te maken... (ik had wel even je analogie met de poriën overgenomen, plagiaat, maar wel goed bedoeld ;-) )
de geurstokjes zijn verzadigd met olie en met een lekkere kamertemperatuur zijn bepaalde schimmels en bacterien daar gek op dus is niet zo goed voor je gezondheid en ze gaan stinken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Hangt denk ik van de geur af? Ik gebruik al jaren dezelfde stokjes, maar wel met lavendelolie. Ruiken nog heerlijk, en de olie werkt antibacterieel.
Maar wat andere soorten olie betreft zou je gelijk kunnen hebben, bedankt.