Hoe kan ik oude schuiframen makkelijk openzetten?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een oude woning met van die prachtige, grote, ouderwetse schuiframen. Van die zware, die ik al nauwelijks open kan krijgen. Maar mocht het me dan lukken, hoe houd ik ze dan het gemakkelijkst open? Er zit geen vergrendeling of zo op. Van anderen met dit soort ramen hoor ik alleen maar 'zet er een blokje hout tussen', maar dat vind ik zo slordig staan... Bovendien kunnen ze dan niet heel ver open. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Interieur
10.7K

Antwoorden (3)

Die ouderwetse schuiframen werken bij de gratie van raamgewichten en raamtouwen.
Vaak zijn de raamtouwen gebroken en/of de raamgewichten verdwenen.
Verwijder de kozijnlatten links en rechts van het raam en kijk wat je aantreft.
Ik hoop voor je dat de raamgewichten nog aanwezig zijn dan hoef je alleen maar raamtouwen te halen bij de betere ijzerenwarenhandel. Het vervangen kun je het beste met zijn tweeën doen, want het raam kan naar beneden vallen als je niet zo sterk bent of ietwat onhandig :)
8 jaar geleden
Dat kan heel eenvoudig, en zo werd en wordt het nog steeds gedaan.

In het kozijn van het schuifraam is (vaak op verschillende hoogtes) een gat geboord, bij kleine ramen aan 1 kant, bij grotere ramen soms aan beide kanten.
Met een speciale metalen pen, zie de link, een afbeelding lukt helaas niet, kun je het raam keurig open houden en het staat gewoon netjes. Die pen zit met een kettinkje aan het kozijn vast.

https://www.google.nl/search?q=pen+schuiframen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=o3SRVeP0C8qU7QbnrazwCA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1472&bih=697

Toegevoegd na 1 minuut:
PS die pen gebruik je ook voor de vergrendeling, vooral nuttig voor schuiframen op de begane grond natuurlijk
In gesloten toestand zit er een gat via het raam in het kozijn. Daar steek je de pen in en dan kan niemand het raam van buiten omhoog schuiven.

Ik denk dat je ramen dit hebben als ze op de begane grond zitten.
8 jaar geleden
i.p.v een blokje een dik latje en dat dan aan de zijkant tegen/in het kozijn zetten. Eventueel aan beide kanten.
Daar zie je niks van, zeker niet als je ze verft.
Je kan ze zo lang maken als je wil.