Eeeh...nee, of ik begrijp echt niet wat je bedoelt, want het lood loopt over de breedte. En dient omde vitrage zwaarder te maken, zodat het recht blijft hangen.
Wil je de vitrage korter maken, dan kun je inderdaad de loodveter verwijderen, de vitrage op de gewenste lengte inkorten en het lood door de nieuwe zoom voeren / in de nieuwe zoom naaien.

Veel vitrages echter hebben een soort ingeweven patroon , dat verloren gaat als je er in gaat knippen. In dat geval kun je beter de bovenkant inkorten. Afhankelijk van het soort ophanging is dat meer of minder werk dan het opnieuw innaaien van de loodveter.